EXPO SKOLA - för ökad kunskap om intolerans

Lärarnas Riksförbund samarbetar med stiftelsen Expo och bokförlaget Natur och Kultur om en ny skolsajt. Den 29 april presenteras den första svenska skolsajten om rasism och intolerans..

Sedan 1997 har Expo föreläst för lärare, politiker, allmänhet, poliser, socialtjänsten, elever och alla som på olika sätt har haft behov av att veta mer om den svenska extremhögern. Nu görs en större satsning för att stärka både lärares och elevers kunskaper om intolerans. På torsdag 29 april lanserar Expo en ny sajt — Expo Skola — framtagen med stöd av Lärarnas Riksförbund och förlaget Natur och Kultur. - Vi angelägna om att höja kunskapsnivån om rasism och extremism för att kunnan hantera dessa frågor på ett mer långsiktigt hållbart sätt. Det är välkommet att vi kan få en skolsajt som lyfter dessa frågor och ger fakta och hjälp att möta högerextremism och rasism, säger Bosse Jansson, Lärarnas Riksförbunds andre vice ordförande, som deltar vid presentationen. - Vi hoppas att Expo Skola blir en naturlig del i undervisningen när det gäller rasism, främlingsfientlighet och intolerans i skolan, säger Alexander Bengtsson, utbildningsansvarig på Expo. Under ett eftermiddagsseminarium i ABF-husets Sandersal i Stockholm berättar Expo utbildnings Jonathan Leman och Alex Bengtsson om hur den nya sajten fungerar och kan användas. Vad: Lansering av Expo Skola När: 29 april, 16:00-17.00 Var: ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm Expo Skola,www.skola.expo.se, består av ett lexikon med förklaringar på olika ord och begrepp, en särskild avdelning ägnas helt åt högerextrema symboler. På sajten finns också en kunskapsbank med lättläst material om högerextrema och främlingsfientliga organisationer i Sverige. Dessutom innehåller Expo Skola en argumentationsdel, där vanligt förekommande intoleranta argument ifrågasätts. Expo hoppas med denna sajt kunna bidra till att öka kunskapsnivån men också lyfta frågor om intoleranta åsikter som florerar i svenska skolor. - Sverigedemokraterna är inte ett problem i sig. Intolerans och rasism är ett betydligt större problem än ett enskilt parti och skolvärlden har inte varit tillräckligt framgångsrika i att motverka utvecklingen, säger Alexander Bengtsson. Länk till evenemanget på facebook: http://www.facebook.com/home.php?#!/event.php?eid=116337838393006&ref=ts ------- Stiftelsen Expo är en antirasistisk privat forskningsstiftelse som grundades 1995 i syfte att studera och kartlägga antidemokratiska, högerextrema och rasistiska tendenser i samhället. Verksamheten bedrivs på ideell grund. Stiftelsens plattform värnar demokrati och yttrandefrihet mot rasistiska, högerextrema, antisemitiska och totalitära tendenser i samhället. -------