Kända skolförslag i vårbudgeten kräver leverans

Trots många och omfattande löften är det alltför lite som nu når ut till skolorna

– Regeringens vällovliga förslag får tyvärr inga konsekvenser i närtid. Det är inte rimligt, säger Bo Jansson, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Trots att skolan prioriteras i debatten och även i vårbudgeten, så är det alltför lite som kommer ut till klassrummen och till lärarna. Många av förslagen i regeringens vårbudget berör lärarna och skolan. Men största åtagandet regeringen gör för lärarna är utfästelsen om att tre miljarder kronor till höjda lärarlöner ska finnas i höstens budgetproposition.

– I så gott som alla övriga förslag som regeringen lägger fram krävs det lärare för att de ska kunna genomföras. Men vi är faktiskt i ett akut läge för Sveriges elever, där det inte finns lärare som är utbildade i vissa ämnen. Detta drabbar skolan idag – och det kommer bli värre framöver. Här måste regeringen lägga fokus i sina förslag, säger Bo Jansson.

Bo Jansson, ordförande Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 61