Lärare tilldelas stipendier i franska och musik

Lärarnas Riksförbund och Fransklärarföreningen har beslutat att Katarina Landerstedt, legitimerad lärare i musik, svenska samt kinesiska, och Thérèse Eng, lektor i franska och legitimerad lärare i franska och svenska, ska ges fortbildningsstipendium. Stipendiet består i en fortbildningsresa ”La Chanson francophone” till staden La Rochelle vid Franska Atlantkusten.

Idag har en jury bestående av representanter från Lärarnas Riksförbund och Fransklärarföreningen beslutat att Katarina Landerstedt, legitimerad lärare i musik, svenska samt kinesiska, och Thérèse Eng, lektor i franska och legitimerad lärare i franska och svenska, ska tilldelas fortbildningsstipendium riktat till två lärare i musik och franska. Många kvalificerade ansökningar hade kommit in och juryn hade ett krävande jobba att utse stipendiaterna.

Katarina Landerstedt och Thérèse Eng, Ekdalaskolan i Mölnlycke, tilldelas priset med motiveringen att stipendiaterna har ett genuint interesse för musiken och det franska språket och att de använder sig på ett genomtänkt sätt av de båda ämnena för att stärka inlärningen och utvecklingen hos eleverna både i musik och i franska. Stipendiaterna har visat på potential för ytterligare utveckling som kan tas tillvara genom stipendiet, liksom spridning av kunskaper och erfarenheter.

Stipendiet består i en fortbildningsresa ”La Chanson francophone” till staden La Rochelle vid Franska Atlantkusten. Utbildningen hålls den 22-24 januari 2014 av den franska motsvarigheten till Skolverket: Céline Langevin du CDDP de la Charente Maritime.

-          Det är väldigt roligt att få dela ut ett så uppskattat fortbildningsstipendium. Mängden ansökningar och kvaliteten på desamma visar att det är högst efterfrågansvärt med kvalificerad ämnesfortbildning, något som är väldigt eftersatt för lärare, säger Helena Linge 2:e vice ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Förra årets stipendiat, Siv Larsson, skrev en dagboksblogg om resan och fortbildningen. Läs mer är: http://minfranskadagbok.blogspot.se/

För ytterligare upplysningar:

Helena Linge, 2:e vice förbundsordförande och ansvarig för Lärarnas Riksförbunds forum för kultur och kommunikation, 070-215 10 15

Françoise Sule, ordförande i Fransklärarföreningen, 070-792 99 23

Larz Blomqvist, ansvarig för Lärarnas Riksförbunds forum för engelska och moderna språk, 072-370 45 41

Thérèse Eng, stipendiat, 076-899 64 99

Katarina Landerstedt, stipendiat, 070-882 07 09

Zoran Alagic, presschef Lärarnas Riksförbund,
zoran.alagic@lr.se, 070-262 27 00.