Lärarna har fått nog, höj deras löner!

Aftonbladet har under sex veckor synat den svenska skolan i sömmarna. Det är ingen vacker syn som rullas upp på löpsedlarna. Lärarna har fått nog av dåliga löner. Trots att de har Sveriges kanske viktigaste jobb - att utbilda framtidens arbetskraft - har lärarna sämst löneutveckling inom den kommunala sektorn. Granskningen har fått många av våra medlemmar att reagera.

- Nu har lärarna fått nog. Löner är för dåliga. Lärarna i grundskolan och på gymnasiet har fått stå tillbaka länge medan andra yrkesgrupper inom kommunen har lyfts fram. Lönen är en viktig faktor om vi vill ha fler duktiga lärare, det kommer man aldrig ifrån. Det är lärarnas tur nu, säger Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Lärarnas Riksförbund kräver nu att ingångslönerna ska höjas åtminstone 10 000 kronor.

-Det behövs en kollektiv uppvärdering i hela lärarkoren. Vi riktar oss nu till arbetsgivarna och säger att vi kommer ta fajten, att vi kommer göra våra röster hörda och kräva en förbättring. Vi menar att staten måste gripa in och tar ett större ansvar för skolan. Att höja ingångslönen är ett första steg, Det behövs därutöver karriärvägar och en reell löneutveckling för lärare, menar Metta Fjelkner.

Zoran Alagic, presschef, Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 00
Frida Ekberg, pressansvarig Lärarnas Riksförbund, 070-273 15 55

Lärarnas Riksförbund – det akademiska förbundet för behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med våra 85 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.
Lärarnas Riksförbund organiserar främst lärare i ungdomsskolan och vuxenutbildning. Vi organiserar även majoriteten av landets studie- och yrkesvägledare. Tyngdpunkten finns i gymnasiet och högstadiet där huvudelen av lärarna är medlemmar i Lärarnas Riksförbund.