Lärarna Riksförbunds kongress 2012 – för en skola i nationens intresse

Pressinbjudan

Sveriges enda fackförbund för enbart behöriga lärare och vägledare i skolan samlas till kongress i Stockholm den 3-6 maj. Under de fyra dagarna gästas kongressen av inte mindre än tre partiledare. Kongresstemat är ”Lärarnas Riksförbund formar framtidens skola i nationens intresse”.

Utbildningsminister Jan Björklund (fp) talar på kongressens öppningsdag, torsdag 3 maj. På kvällen under kongressmiddagen deltar språkröret Gustav Fridolin (mp). Och på fredagen talar socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven, som håller sitt första utbildningspolitiska tal som partiledare.

Media välkomnas till kongressens öppning och till Stefan Löfvens tal.

– Samtidigt som Lärarnas Riksförbunds kongress äger rum så är Sverige nu i ett skede där vi snart kommer se slutet på den nedåtgående trenden för läraryrket, och en början på lärarnas återupprättade status”, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Metta Fjelkner.

– Vi är i en brytningstid för svensk skola. Jag är övertygad att vi kommer se så pass förbättrade skolresultat att Sverige åter har en tätposition i OECD-mätningar. Dessutom tyder mycket på att ett ökande nationellt statligt ansvarstagande för skolan, såväl som för lärarna närmar sig, säger Metta Fjelkner.

Under kongressen tas besluten som påverkar förbundets verksamhet inom villkorsfrågor, utbildningspolitik och förbundets organisation under de kommande fyra åren.

Följ kongressen på webben. Till största delen upptas tiden under kongressen av diskussion, debatt och beslutsfattande i för förbundet viktiga frågor. Kongressarbetet kan följas på LR.se genom webbtv-inslag och reportage, samt genom Facebook och Twitter.

Ur programmet:

Torsdag 3 maj
Kongressen inleds på Stockholm Waterfront Congress Centre
10.30-12.00
Invigning med tal av bl.a. utbildningsminister Jan Björklund och förbundets ordförande Metta Fjelkner talar

Fredag den 4 maj
Kongressen fortsätter på Hotel Clarion Sign
16.00 – 16.30
Tal av Stefan Löfven

För pressackreditering kontakta presschef Zoran Alagic senast den 2 maj:
zoran.alagic@lr.se, 070-262 27 00

Lärarnas Riksförbund – det akademiska förbundet för behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med våra 85 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco. Lärarnas Riksförbund organiserar främst lärare i ungdomsskolan och vuxenutbildning. Vi organiserar även majoriteten av landets studie- och yrkesvägledare. Tyngdpunkten finns i gymnasiet och högstadiet där huvudelen av lärarna är medlemmar i Lärarnas Riksförbund.