Lärarnas Riksförbund i Almedalen

Lärarnas Riksförbund har ett spännande program för Almedalen i år. Här listar vi våra arrangemang. I vår monter på Cramérgatan kan du träffa förtroendevalda representanter och studenter från Lärarnas Riksförbund för att diskutera skolfrågor. Vi finns på plats varje dag 10:00-20:00 med budskapet: Avskaffa skollotteriet och ge alla elever samma chans!

Tisdag 30 juni

Nyanlända - hur ska skolan klara utmaningen?

Flera kommuner tar på kort tid emot flera hundra nyanlända barn. Hur ska skolan lägga upp undervisningen för att dessa barn ska klara de svenska målen. Om alla ska gå i förberedelseklass, hur ska den då se ut? Forskare och nationella beslutsfattare ger sin syn på saken.

Tid: kl. 10:00–11:00
Plats: Kalas Mat & Catering, Skeppsbron 8, Visby hamn

Arrangörer: Lärarnas Riksförbund, Skolledarförbundet och UR
Moderator: Anna Maria Höglund, UR
Medverkande: Ann-Marie Begler, generaldirektör, Skolinspektionen, Roger Mörtvik, statssekreterare, Utbildningsdepartementet, Bo Jansson, förbundsordförande, Lärarnas Riksförbund, Matz Nilsson, förbundsordförande, Skolledarförbundet, Anna Kaya, lärare i svenska som andraspråk.

Lönar det sig om alla ska med? Samhällsekonomiska effekter av den ojämlika skolan

Elever med olika bakgrunder, som går i olika skolor eller i olika kommuner får skilda möjligheter att nå kunskapsmålen. Utbildningspolitiken under flera decennier har lett till de ökade skillnader och bristande likvärdighet som finns i dagens svenska skola. Hur påverkar den ojämlika skolan tillväxt och fördelning i det svenska samhället?

Tid: kl. 13:00–14:00
Plats: Kalas Mat & Catering, Skeppsbron 8, Visby hamn

Arrangörer: Lärarnas Riksförbund, Lärarförbundet och LO
Medverkande: Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, Socialdemokraterna, Erik Ullenhag, ekonomisk-politisk talesperson, Christophe André, OECD, Jon Pareliussen, OECD, Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande, LO, Bo Jansson, förbundsordförande, Lärarnas Riksförbund, Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande, Lärarförbundet.

Onsdag 1 juli

Den stora skoldebatten: Vad vill partierna med skolan?

Partierna har länge bråkat om betyg, vinster och valfrihet. I detta seminarium vill vi lyfta blicken och prata om visionerna för skolan. Vad ska Sverige ha för skola om 10, 20 år? Finns det hopp om borgfred i skoldebatten?

Tid: kl. 9:00–10:00
Plats: Wisby Strand, Donnersgatan 2 i Visby

Arrangörer: Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet
Moderator: Cecilia Garme
Medverkande: Gustav Fridolin, utbildningsminister, Miljöpartiet, Lena Hallengren, utbildningsutskottets ordförande, Socialdemokraterna, Camilla Waltersson Grönvall, skolpolitisk talesperson, Moderaterna, Christer Nylander, skolpolitisk talesperson, Folkpartiet, Bo Jansson, förbundsordförande, Lärarnas Riksförbund, Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande, Lärarförbundet.

Så lyfter vi svensk utbildning

I maj presenterades en nedslående rapport om den svenska skolan. Rapportens författare talade om att skolan förlorat sin själ. Även inom högre utbildning råder kris, med bristande kunskaper hos de nya studenterna. Vad behövs för att utvecklingen ska vända, och vad kan lärare och rektorer göra?

Tid: kl. 13:00–14:00
Plats: Kalas Mat & Catering, Skeppsbron 8 i Visby hamn

Arrangörer: Lärarnas Riksförbund, Saco, SULF, Sveriges Skolledarförbund
Moderator: Kristin Öster, ordförande Saco Studentråd
Medverkande: Aida Hadzialic, gymnasie- och kunskapslyftsminister, Socialdemokraterna, Camilla Waltersson Grönvall, skolpolitisk talesperson, Moderaterna, Göran Arrius, ordförande, Saco, Bo Jansson, förbundsordförande, Lärarnas Riksförbund, Mats Ericson, förbundsordförande, SULF, Matz Nilsson, förbundsordförande, Sveriges Skolledarförbund

Torsdag 2 juli

Hur får vi högstadieeleverna att förstå vad de läser?

Elevernas läsförmåga måste tränas under hela skoltiden och i alla ämnen. Hur ska högstadielärarna göra för att eleverna ska bli kritiska och engagerade läsare, oavsett bakgrund eller förutsättningar för att lära?

Lärarutbildaren Barbro Westlund inleder seminariet med att presentera vad lärare kan göra för att utveckla de strategier högstadieelever behöver för att förstå olika textgenrer. Under seminariet diskuteras sedan hur högstadielärare kan arbeta för förbättrad läsförståelse så att både skolans kunskaps- och värdegrundsuppdrag uppfylls.

Plats: Kalas Mat & Catering, Skeppsbron 8 i Visby hamn
Tid: kl. 10:00–11:00

Arrangörer: Lärarnas Riksförbund, Natur & Kultur och UR
Moderator: Anna Maria Höglund, UR
Medverkande: Barbro Westlund, fil dr och lektor i läs- och skrivutveckling vid Stockholms universitet, författare till Aktiv läskraft, Bo Jansson, förbundsordförande, Lärarnas Riksförbund.

Debatt-SM: Vem är Sveriges bäste skoldebattör?

Debatt-SM om skolan har blivit en uppskattad tradition under Almedalsveckan, som ett sätt att lyfta viktiga och seriösa frågor på ett fartfyllt och publikinvolverande sätt. Efter varje duell får juryn kommentera debatten och publiken rösta fram vem som ska gå vidare. Vem vinner i år? Var med och bestäm!

Tid: kl. 13:30–15:00
Plats: Hästgatan 1, innergården, Visby

Arrangörer: Lärarnas Riksförbund, Sveriges Elevkårer
Moderator: Carl-Fredrik Johansson
Medverkande: Linda Nordlund, förbundsordförande, LUF. Sara Skyttedal, förbundsordförande, KDU. Daniel Riazat, riksdagsledamot och skolpolitisk talesperson, Vänsterpartiet. Sara Yazdanfar, SSU. Hanif Bali, riksdagsledamot, Magda Rasmusson, språkrör Grön Ungdom, Alfred Askeljung, förbundsordförande Centerstudenter, Jesper Bengtsson, chef, tankesmedjan Tiden

Jury: Lena Josefsson, retorikexpert och kommunikationskonsult, Ulrica Schenström, kommunikationrådgivare, Serena Mon de Vienne, retorikexpert.
Prisutdelare: Bo Jansson, förbundsordförande, Lärarnas Riksförbund.

Pressansvariga i Almedalen:

Frida Ekberg, 070 273 15 55 (söndag-onsdag)

Zoran Alagic, 070 262 27 00 (onsdag-söndag)