Lärarnas Riksförbund välkomnar bra initiativ för skolan

Det är en viktig satsning som Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Skolverket, Stockholms universitet, Utbildningsdepartementet och Microsoft AB tillkännagett i dag. Den innebär att man ska börja mäta elevers nyckelkompetenser, för att säkra att unga som kommer ut på arbetsmarknaden har de bästa möjliga förutsättningarna för en anställning.

- Vi tycker att det är ett mycket bra initiativ de inblandade har tagit. Det är en nödvändighet för svensk skola att kunna förbättra elevernas resultat. En frutsättning för att lyckas med detta projekt är att lärarna får fortbildning I hur de ska kunna utvecklas desa viktiga kompetenser, säger Anders Almgren, förste vice ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Lärarna Riksförbund instämmer i att det är viktigt att börja mäta EUs nyckelkompetenser i Sverige. Det en del i en långsiktig anpassning av skolans verksamhet för att möta framtiden.

Debatten om svenska elevers sjuknade resultat har i hög grad handlat om läsförståelse, matematik och naturvetenskap. Därtill finns det andra krav sm arbetslivet ställer, exempelvis på samarbetsförmåga och digital läsförståelse.

Med projektstarten ingår nu Sverige i en grupp länder med bland annat Finland, Singapore och Australien, som redan mäter nyckelkompetenser genom den internationella organisationen Assessment and Teaching of 21st Century Skills (ATC21S).

Anders Almgren, förste vice ordförande Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 71