Lärarnas Riksförbund välkomnar ny satsning på yrkeshögskolan

Statsministern presenterade idag en ny satsning på yrkeshögskolan under sitt sommartal i Vasaparken. Det är en satsning för att komma tillrätta med matchningsproblemen på svensk arbetsmarknad och ett led i att få EU:s lägsta arbetslöshet inom fem år. Platserna på yrkeshögskolan ska öka med 2500 under 2016 och med 6000 platser per år 2017-2019.

- Det är en vällovlig satsning på yrkesutbildning, som Lärarnas Riksförbund kan bekräfta behovet av. Men man får inte glömma bort att det är viktigt att ha en basutbildning på gymnasial nivå som verkligen ger goda kunskaper och färdigheter så att eleverna kan utvecklas vidare, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Bo Jansson.

Bo Jansson är just hemkommen från Yrkes-VM i Brasilien där förbundet varit med och stöttat de svenska yrkeslandslaget.

- Vi har många svenska yrkestalanger, men vi behöver satsa mer på yrkesutbildningen för att locka fler. Många branscher skriver efter yrkesutbildad arbetskraft. Statsministerns satsning är ett steg i rätt riktning. Utbildningarna behöver fler platser men vi eftersträvar också en bättre kvalitet i de utbildningar som ges. Allt för många hoppar av, och motivationen hos eleverna tryter. Utbildningen behöver stramas upp, säger Bo Jansson.

Samtidigt flaggar Bo Jansson för behovet av kraftigt förstärkt studie- och yrkesvägledning. Både på grundskolan och på gymnasiet. Utan detta kommer inte Statsministerns förslag att få full effekt.

Bo Jansson, ordförande Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 61
Frida Ekberg, pressansvarig Lärarnas Riksförbund, 070-273 15 55