Metta Fjelkner avgår som Lärarnas Riksförbunds ordförande i maj

Metta Fjelkner har beslutat att efter 13 år som ordförande i Lärarnas Riksförbund avgå.

– Jag har idag meddelat valberedningen att jag slutar i samband med förbundsrådet den 14 maj. Men fram till dess kommer jag att fortsätta att arbeta med full kraft som ordförande, säger Metta Fjelkner.

Metta Fjelkner kommer att lämna ordförandeklubban den 14 maj. Enligt förbundets stadgar är det förste vice ordförande Bo Jansson som då tar över.

– Det är en bra tidpunkt för mig och för förbundet att skifta till ett ledarskap som kan fortsätta kampen. För kampen kommer att fortsätta! Inte förrän den svenska skolan är verkligt likvärdig och rättvis har vi nått vårt mål.

– Nu är ett nytt avtal på plats för lärarna. Ett avtal som ger förutsättningar att påbörja en verklig och långsiktig återhämtning för lärarna i grundskolan och gymnasieskolan. Men i arbetet med den viktiga uppföljningen av detta avtal får andra ta vid, säger Metta Fjelkner.

– När jag ser tillbaka på de tretton år som gått sedan jag valdes till ordförande första gången år 2000, så ser jag en helt annan skoldebatt och en helt ny skola som är på väg. Mycket av det som skett har skett tack vare Lärarnas Riksförbunds envisa och framgångsrika påverkansarbete, säger Metta Fjelkner.

Bland de reformer som förbundet direkt står bakom finns ny lärarlegitimation, nya karriärsstegar för lärare och ny lärarutbildning. Samtidigt finns nu ett nytt fokus på kunskap och kompetens i skolan.

– Därtill växer Lärarnas Riksförbund som aldrig tidigare. Förbundet attraherar lärare som brinner för kunskapsuppdraget och som ser sin centrala roll i det nationella kunskapsbygget. De blir alltfler.

– Jag enda jag hade hoppats är att vi kommit längre med är villkorsfrågorna; arbetsvillkor och lön. Här måste kampen fortsätta. Och fram till maj ska jag leda det arbetet. Men sedan tackar jag för mig, avslutar Metta Fjelkner.

Metta Fjelkner, ordförande Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 68
Zoran Alagic, presschef, Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 00

Lärarnas Riksförbund – det akademiska förbundet för behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med snart 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.
Lärarnas Riksförbund organiserar främst lärare i ungdomsskolan och vuxenutbildningen. Vi organiserar även majoriteten av landets studie- och yrkesvägledare. Tyngdpunkten finns i gymnasiet och högstadiet där de flesta lärare är medlemmar i Lärarnas Riksförbund.