Ny skolform behövs

Enligt Skolverkets nya statistik är andelen niondeklassare som är behöriga till gymnasieskolan oförändrad. 84,3 % av eleverna som gick ut grundskolan i våras blev behöriga jämfört med 84,4 % året innan.

Att en så stor andel av eleverna i grundskolan inte lyckas är helt oacceptabelt. Dessa elever riskerar att hamna i utanförskap eftersom gymnasieskolans introduktionsprogram har visat sig att vara en återvändsgränd, säger Åsa Fahlén.

– Skillnaderna är dessutom fortsatt orimligt stora mellan olika skolor och mellan elever med olika socioekonomiska bakgrund. Föräldrarnas utbildningsbakgrund avgör fortfarande i stor utsträckning elevernas betyg så här kan det inte fortsätta, tillägger Fahlén.

– De elever som i årskurs 9 inte blir behöriga till gymnasieskolan börjar på något av introduktionsprogrammen. Syftet med introduktionsprogrammen är främst att eleven ska kunna läsa upp de grundskoleämnen som fattas och bli behörig till något av de nationella programmen. Skolverkets tidigare statistik visar att endast cirka 6 procent av dessa elever lyckas ta gymnasieexamen efter tre år. Efter ytterligare ett år är det fortfarande endast 14 procent som lyckas.

– Introduktionsprogrammen är ett systemhaveri som levererar utslagning snarare än kunskapsresultat. Problemets omfattning och allvar kräver att det nu görs något radikalt annorlunda. Lärarnas Riksförbund kräver att gymnasieskolans introduktionsprogram läggs ner och att en helt ny skolform inrättas. Dessutom behöver grundskolan få bättre förutsättningar i sitt kompensatoriska uppdrag. Helt avgörande är att elever får rättvisa och tillräckliga resurser som inte beror på kommunernas ambitioner och ekonomi. Därför måste skolans finansiering snarast flyttas från kommunerna till staten, säger Åsa Fahlén.

Håkan Carlsson, presskontakt Lärarnas Riksförbund,
hakan.carlsson@lr.se
073-438 92 57

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.