Obegripligt politiskt fokus på tidigare betyg

I dag blev det klart att regeringen och alliansen har enats i frågan om betyg från fyran. Det ska genomföras i hundra skolor över landet. Lärarnas Riksförbund är oförstående till fixeringen från politiskt håll på just betygsfrågan.
– Det är sorgligt att när riksdagen för en gångs skull enas om något, så har man fel fokus, säger Anders Almgren, Lärarnas Riksförbunds förste vice ordförande.

– Tidigare betyg löser inte skolans problem. Svenska skola behöver fokusera på det som ger bäst effekt på skolresultaten. Det finns inget som visar på att betyg i tidiga år ger en bra utväxling. Skolan behöver inte politiseras ännu mer. Ge lärarna möjlighet att avgöra vad som är bäst. Ge lärarna en professionell frihet och ge lärarna möjlighet att välja metoder som verkligen ger bra resultat, säger Anders Almgren.

Allianspartierna driver hårt frågan om betyg från årskurs fyra. Man vill gå vidare efter att man 2012 införde betyg från årskurs sex istället för årskurs åtta. Regeringen har gått alliansen till mötes i en kompromiss som innebär att en försöksverksamhet startar 2017. Då ska eleverna i hundra skolor få betyg från fjärde klass från 2017. 100 skolor från olika delar av landet och med olika socioekonomisk förutsättningar ska få möjlighet att delta i detta försök.

Framstående internationella skolforskare som James Nottingham och John Hattie visar på att tidiga betyg har försumbara framgångsfaktorer.

– Det finns massor med pedagogiska grepp som ger bättre och snabbar resultat. Man kan inte göra allt, utan måste välja vad man ska lägga sin kraft på. Om man väljer att lägga sin kraft på sådant som får liten effekt får vi vänta länge på bättre skolresultat, säger Anders Almgren.

Anders Almgren, förste vice ordförande Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 71

Citat