OECD föreslår högre lärarlöner

Idag kom OECD ut med nya rekommendationer för svensk ekonomi. OECD förespråkar högre lärarlöner för goda insatser, bättre lärarutbildning, mer flexibel arbetstid, mindre administration för lärare och bättre möjligheter att göra karriär.

- Det är oerhört glädjande att OECD nu uppmanar Sverige att respektera lärarnas arbete såväl i som utanför klassrummen och att lärarnas frihet i hur man undervisar måste öka. Lärarnas Riksförbund har länge sagt att vi måste få tid att undervisa och att förbereda för undervisning. Dessutom menar man att lönerna måste upp och att administrationen måste minska, säger förste vice ordförande Anders Almgren i en kommentar.

Bara fem procent av Sveriges lärare anser att deras yrke värderas av samhället. Lärarnas Riksförbund menar att det är en allvarlig varningssignal.

- Det är viktigt för landets framtid att läraryrket är attraktivt. Att bara fem procent av Sveriges lärare anser deras yrke värderas av samhället, samtidigt som 60 procent av Finlands lärare känner sig högt värderade är en viktig varningssignal som nu måste tas på fullaste allvar, säger Anders Almgren.

Anders Almgren, förste vice ordförande Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 71

Frida Ekberg, pressansvarig Lärarnas Riksförbund, 070-2731555