Politikerna har äntligen vaknat – men de måste agera

Det är bra att staten tar steg framåt också med denna regerings skolpolitik. Risken är dock att man vaknat för sent och gör för litet. Vi uppmanar nu regeringen och oppositionspartierna att samarbeta för att vända kunskapsutvecklingen i den svenska skolan. Det skriver Lärarnas Riksförbunds ordförande Bo Jansson i Göteborgs-Posten i dag.

Den nya regeringen aviserar nu tydligt att staten ska ta ett fastare grepp om skolan. Det betyder att man tar fortsatta steg på den väg som rikspolitikerna inledde för snart tio år sedan.

Lärarnas Riksförbund uppmanar nu därför regeringen och oppositionspartierna att samarbeta för att vända kunskapsutvecklingen i den svenska skolan. Förbundet för fram tre saker som måste göras:

1 Ökat statligt ansvar för finansieringen av skolan.

2 Staten måste garantera en likvärdig skola.

3 Ökat professionellt mandat och ansvar för lärare och rektorer.

”Varje dag som går är en förlorad dag för de elever som inte får den skolgång vi skulle kunna ha möjlighet att ge dem. Det krävs en rejäl statlig satsning på att vända kunskapsresultaten och stärka likvärdigheten i den svenska skolan.”

Länk till debattartikeln:

Bo Jansson, ordförande Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 61