Pressinbjudan: "Grundskolan 50 år - från folkskola till folkets skola"

Mitt i femtioårsjubileet är grundskolan mer omdiskuterad än någonsin. Den är inte ifrågasatt som sådan, snarare är det förväntningarna på denna institution och vad den bidrar med för såväl enskilda individers som samhällets framtid som är på tapeten. Var befinner sig grundskolan i dag, efter 50 år, och hur ser framtiden ut?

Välkommen til seminarium om den svenska grundskolan!

Vad: Boklansering ”Grundskolan 50 år - från folkskola till folkets skola”.
Var: Lärarnas Riksförbunds kansli, Sveavägen 50, Stockholm.
När: Klockan 11:00 den 27 mars 2012. Lättare lunch serveras efter seminariet, som beräknas sluta cirka klockan 12:30.

I panelen deltar:
Mikael Damberg, gruppledare i riksdagen
Per Thullberg, före detta generaldirektör Skolverket
Gustav Fridolin, språkrör
Lotta Edholm, skolborgarråd i Stockholm
Metta Fjelkner, ordförande Lärarnas Riksförbund

Moderator: Christer Isaksson

Anmäl dig senast den 26 mars till Zoran Alagic, Zoran Alagic, zoran.alagic@lr.se, 070-262 27 00.

I år fyller den svenska grundskolan 50 år. Grundskolan var en viktig del i folkhemsbygget, en kunskapens bastion som fortfarande lever kvar relativt intakt och som dessutom värnas av alla, oavsett politisk hemvist. Trots detta finns olika perspektiv på grundskolan, vad det är eleverna ska lära sig och hur framtiden ska stakas ut så att den fortsatt utgör en grundbult i det svenska samhället.

Vilka har varit de stora frågorna för grundskolan under de gångna 50 åren och hur relevanta är de frågorna i dag? Klart är att grundskolan ska utgöra en stabil grund för samhället även de kommande 50 åren. Så vad behöver göras inför 100-årsjubileet?

I boken medverkar Christer Isaksson, Per Thullberg, Lena Hjelm-Wallén, Hans Albin Larsson, Gunnar Wetterberg, Bo Sundblad, Metta Fjelkner,  Mikael Damberg, Gustav Fridolin, Lotta Edholm, Margareta Pålsson, Trevor Dolan, Lennart Grosin, Birgitta Andersson, Karl-Petter Thorwaldsson, Dag Jonsson, Larz Johansson, Tobias Krantz och Johan Ohlsson.

Zoran Alagic, presschef Lärarnas Riksförbund,
zoran.alagic@lr.se, 070-262 27 00.

Lärarnas Riksförbund – det akademiska förbundet för behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med våra 85 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.
Lärarnas Riksförbund organiserar främst lärare i ungdomsskolan och vuxenutbildning. Vi organiserar även majoriteten av landets studie- och yrkesvägledare. Tyngdpunkten finns i gymnasiet och högstadiet där huvudelen av lärarna är medlemmar i Lärarnas Riksförbund.