Svenska skolelevers bästa metaforer och aforismer

Idag delas det första Björn Ranelid priset ut. Pristagarna samt Björn Ranelid och resten av juryn samlas i författarens bostad på Södermalm i Stockholm.

Vinnarna i tävlingen ”Kloka tankar, vackra ord” belönas med Björn Ranelid priset, 5 000 kronor och ett stort diplom. Sedan i september förra året har det kommit över 600 bidrag från hela landet, från grundskolan till gymnasiet. Några hundra av de inkomna bidragen i tävlingen publiceras i en bok. Alla som bidrar får sitt namn i boken efter sin aforism eller metafor. Lärarnas Riksförbund samarbetar kring 2010 års pris med författaren och förlaget Beijbom Books. — Vi vill att lusten att skriva ska finnas i hela skolsystemet. Genom Björns pris lyfter vi fram viljan hos eleverna att formulera sig och förhoppningsvis bidrar vi till att ännu fler känner glädjen i att skriva och uttrycka sig klokt, poetiskt och vackert, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Metta Fjelkner. För alla är språket nyckeln in i framtiden. Den som kan uttrycka sig på ett vackert språk har alltid en fördel i sina relationer: hemma, på arbetsplatsen, i föreningslivet, i sitt samhällsengagemang. En aforism eller en metafor kan värma hjärtan, öppna dörrar, övertyga hjärnor och kittla sinnen. Den som kan krydda sitt tal eller sin skrift med en välvald aforism eller metafor skapar respekt och förtroende för sig själv, sin känsla och sin ståndpunkt. Nedan följer vinnarna i de tre klasserna i Björn Ranelid priset , samt även de som fått hedersomnämnanden. Kategori år 1-6: ”Man kan aldrig vara för liten för att nå upp till sitt hjärta.” Moa Rolfsdotter i klass 3a Korpadalsskolan, Asarum Lärare Annica Clarin Hedersomnämnande år 1-6: "Kärleken har ingen gravsten." Mirjam Diedrich Vireda skola, Aneby Lärare Birger Karlsson Kategori år 7-9: ”Döden är kommatecknet i livets mening.” Henrik Gunnarsson, år 8 Tångvallaskolan, Skanör Lärare Melinda Malmström Hedersomnämnande år 7-9: ”Mod är att rädda någon som står på mycket tunn is.” Nils Glave Mjörnemark, klass 8a Slottsstadens skola, Malmö Lärare Anna Berntsson Gymnasieskolan: ”När du nått botten, börja gräva.” Emil Ax Malung-Sälens gymnasieskola, Malung Lärare Susanne Hedh Hedersomnämnande gymnasieskolan: ”Livet är min arbetsplats och ibland vill jag säga upp mig.” Noor Khazal Malmö Borgarskola, Malmö Lärare Malin Zetterberg