Vi behöver mer riktade satsningar på lärare och skola

– Vi är besvikna på att Socialdemokraterna i sin skuggbudget inte tydligare öronmärker hur pengarna ska användas när det gäller skolan. Vill partiet ha en nationell styrning av svensk skola? Det är bra att man vill satsa på skolan, men frågan är hur dessa resurser kommer användas, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Bo Jansson.

Det är sedan tidigare känt att Socialdemokraterna avsätter 4,5 miljarder kronor till skolan i sitt budgetförlag . Bland annat vill partiet se mindre klasser och fler speciallärare. Det välkomnas naturligtvis av förbundet, men det behövs mer än så.

Nationell katastrof om ämnen utrotas
– Både regering och opposition behöver inse att det är en nationell katastrof i antågande, med dels en allmän lärarbrist på tiotusentals lärare och därtill en akut brist i vissa ämnen som vissa språk och NO-ämnen som riskerar att utrotas i brist på utbildade lärare, säger Bo Jansson.

Höjda lärarlöner behövs
– Vi behöver därför satsningar på kraftigt höjda lärarlöner för att få lärare att stanna kvar i skolan och för att få fler studenter att välja läraryrket. Det räcker inte med det som ligger i budgetförlaget för att höja läraryrkets status. Det krävs betydligt större satsningar än så, säger Bo Jansson.

Förbundet ifrågasätter också om det finns en ambition att vilja kontrollera att pengarna man satsar på skolan kommer användas rätt av kommunerna och skolhuvudmännen.

– Hur ska dessa tillskott på 4,5 miljarder styras och kontrolleras? Vill Socialdemokraterna alls ha en nationell styrning av skolan, som vi förordar, så att man kan se att de satsningar som riktas till kommunerna också kommer till skolan och används rätt?

Krävs nationell styrnig av resurserna
– För att satsningen ska klaras uppger socialdemokraterna själva att det behövs 4000 nya lärare i lågstadiet.  Men jag ser inte hur det ska gå att få fram dessa lärare med de förslag som nu förs fram, säger Bo Jansson.

– Det behövs också många fler speciallärare, därför är det bra att Socialdemokraterna nu vill utbilda fler speciallärare. Men det är samtidigt synd att partiet valde att lägga ner speciallärarutbildningen när man satt i regeringsställning. Sent ska syndaren vakna – men bättre sent än aldrig…

Bo Jansson, ordförande Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 61

Citat

Vi behöver satsningar på kraftigt höjda lärarlöner för att få lärare att stanna kvar i skolan och för att få fler studenter att välja läraryrket. Det räcker inte med det som ligger i budgetförlaget för att höja läraryrkets status. Det krävs betydligt större satsningar än så