• Larmtjänst AB/

Avsnitt 6: Falska kvitton, fejkade intyg och arrangerade trafikolyckor- vad är egentligen ett försäkringsbedrägeri?

Försäkringsbedrägerier är ett brott med högt mörkertal och kostar uppskattningsvis 2,5 – 5 miljarder kronor årligen. Bedrägerierna kan variera från det att man lägger till några extra saker i stöldanmälan till mer storskaliga bedrägerier som arrangerade trafikolyckor.

I avsnitt sex av Larmtjänstpodden pratar vi om försäkringsbedrägerier. Bedrägeribrotten ökar i Sverige. Under den senaste 10-årsperioden har de anmälda bedrägeribrotten tredubblats enligt statistik från Brå. Bland dessa bedrägeribrott finns även försäkringsbedrägerier. Vad är de vanligaste bedrägerierna? Vilka begår försäkringsbedrägerier? Och hur arbetar försäkringsbranschen mot bedrägerierna?

Gäster: Göran Kellner, If och Mats Galvenius, Larmtjänst
Programledare Åsa Sönnerby, Larmtjänst

Lyssna på avsnitt sex här>>>

Åsa Sönnerby
asa.sonnerby@larmtjanst.se

Larmtjänst är en branschorganisation för de svenska sakförsäkringsbolagen med syftet att bekämpa försäkringsrelaterad brottslighet och återfinna stulen försäkrad egendom.