• Larmtjänst AB/

Pressträff 30 maj: Försäkringsbranschen listar de stöldsäkraste bilarna och rapporterar om det ökade antalet bildelsstölder

Report this content

Måndagen den 30 maj klockan 10.00 bjuder Larmtjänst och NVSA in till pressträff. Pressträffen äger rum på Karlavägen 108, plan 6.

Måndagen den 30 maj

Kl. 10.00–10.40

Karlavägen 108, Svensk Försäkring i Samverkan, plan 6

Ingen anmälan behövs.

Pressträffen direktsänds på: www.nvsa.se

10.00 -10.20

Så stöldsäkra är 2016 års bilmodeller – vi presenterar resultaten

Försäkringsbranschen testar och graderar nya bilmodeller på den svenska marknaden efter hur bra stöld- och inbrottsskydd de har. Klassificeringen sker enligt NVSA-normen (New Vehicle Security Assessment). Vilka modeller har toppbetyg? Vilka gick det sämre för?

Deltagare: Anders Edvardsson, affärsområdesansvarig NVSA.

10.20- 10.40:

Stölder av bildelar fortsätter att ökar dramatiskt

Stölderna av bilar minskar samtidigt som stölderna av bildelar ökar dramatiskt. Med låg upptäcksrisk och korta straffpåföljder är tyvärr Sverige en guldgruva för denna typ av brottslighet.

• Hur många stölder har ägt rum under året?
  • Vilka fabrikat är mest utsatta?
  • Hur stora är skadekostnaderna för stölderna?
  • Vilka ligger bakom stölderna och hur går det till?
  • Vad måste göras för att motverka stölderna?
  • Larmtjänst presenterar senaste årsstatistiken över bildelsstölder och ger försäkringsbranschens åtgärdsförslag.

Deltagare: Mats Galvenius, vd Larmtjänst, Torbjörn Serrander, utredare Larmtjänst.

Vi bjuder på fika.

Kontakt:

NVSA: Nina Niska, kommunikatör, tel.: 08-522 782 04.

Larmtjänst: Åsa Sönnerby, kommunikatör, tel.: 08-522 784 39

NVSA: Nina Niska, kommunikatör, tel.: 08-522 782 04.

Larmtjänst: Åsa Sönnerby, kommunikatör, tel.: 08-522 784 39

Larmtjänst är en branschorganisation för de svenska sakförsäkringsbolagen med syftet att bekämpa försäkringsrelaterad brottslighet och återfinna stulen försäkrad egendom. Larmtjänst bedriver en kontaktskapande verksamhet och utgör försäkringsbolagens kontaktorgan mot myndigheter och andra branschorgan, både nationellt som internationellt. Godsåterfinnande är en viktig del av verksamheten och Larmtjänst arbetar med att söka, identifiera och återfinna misstänkte stöldgods.

Taggar: