Stölder av bildelar ökade med 26 procent

Stölderna av bildelar fortsätter att öka i Sverige. Under 2017 har det inträffat 4 208 stöldtillfällen av bildelar vilket är en ökning med 26 procent jämfört med 2016. Skadekostnaderna uppgick under året till över 250 miljoner kronor, en ökning med 18 procent. Det visar den senaste statistiken från Larmtjänst.

Bildelsstölderna fortsatte att öka under 2017 till nya rekordnivåer. Färsk statistik från Larmtjänst visar att stölderna av huvudstrålkastare, navigationssystem och airbags ökade med 26 procent till 4 208 stöldtillfällen under 2017. Skadekostnaden uppgick till 250 miljoner kronor vilket är en ökning med 18 procent.

Detta efter att stölderna ökade dramatiskt under 2016 med hela 73 procent.

- Stöld av huvudstrålkastare, navigationssystem och airbags visar sig fortfarande vara en lukrativ marknad för tjuvarna. Vi noterade en dramatisk ökning av bildelsstölder under 2016. Tyvärr kan vi konstatera att stölderna fortsätter uppåt liksom skadekostnaderna. Skadorna på fordonen blir ofta omfattande vid denna typ av stölder, säger utredare Torbjörn Serrander på Larmtjänst.

Främst är det storstadsområdena som drabbas även om man ser att stölderna sprider sig till andra delar av Sverige. Stockholms län har under året drabbats av 2 185 stöldtillfällen vilket är mer än hälften av samtliga  bildelsstölder i landet. Störst ökning har skett i Skåne Län med 836 stöldtillfällen, vilket är mer än dubbelt så många som föregående år (407 st). Västra Götaland har drabbats av 385 bildelsstölder vilket glädjande nog är en minskning jämfört med föregående år. Därefter kommer Östergötland med 126 stöldtillfällen.

Precis som tidigare år inträffar flest stölder under vår och höst medan stölderna minskar i omfattning under sommaren. Noterbart är att stölderna tog fart den senare delen av 2017 till skillnad från 2016 då bilden var den omvända.

- Efter den dramatiska utvecklingen under våren 2016 gjorde Gränspolisen i Stockholm riktade insatser mot denna typ av brottslighet. De var framgångsrika i sitt arbete vilket gav resultat i statistiken. Tyvärr har polisen begränsade resurser till uthålliga insatser och nu ser vi  nya ligor härjar i landet igen, säger Torbjörn Serrander

BMW är det fabrikat som är mest drabbat av stölderna med 2 944 stöldtillfällen under 2017, vilket motsvarar 70 procent av samtliga bildelsstölder. BMW-bilarna är främst utsatta för stölder av airbags och navigationssystem. Volkswagen har drabbats av 615 stöldtillfällen, främst stölder av navigationssystem. Volvo har 334 stöldtillfällen och majoriteten av dessa stölder gäller huvudstrålkastare. Mercedes har drabbats av 312 stöldtillfällen och majoriteten av stölderna gäller airbags och navigationssystem.

För att minska stölderna är det viktigt att förbättra stöldskyddet och försvåra bortmonteringen av komponenterna. Det krävs uthålliga insatser av polisen för att långsiktigt motverka denna typ av brottslighet menar Larmtjänst.

- Vi ser vilken effekt Gränspolisens riktade insats gav under senare delen av 2016 och första delen av 2017. Det är viktigt att polisen och tullen ges de resurser och befogenheter som krävs för att komma till rätta med denna typ av brottslighet, säger Mats Galvenius, vd Larmtjänst.

Joacim Londér
joacim.londer@larmtjanst.se
Larmtjänst är en branschorganisation för de svenska sakförsäkringsbolagen med syftet att bekämpa försäkringsrelaterad brottslighet och återfinna stulen försäkrad egendom. Larmtjänst bedriver en kontaktskapande verksamhet och utgör försäkringsbolagens kontaktorgan mot myndigheter och andra branschorgan, både nationellt som internationellt. Godsåterfinnande är en viktig del av verksamheten och Larmtjänst arbetar med att söka, identifiera och återfinna misstänkte stöldgods.