200 procentig ökning av båtmotorstölder i Stockholmsregionen

Report this content

Under första kvartalet 2024 anmäldes totalt 139 stölder av båtmotorer i Sverige. Det är en ökning med 42 procent. I polisregion Stockholm ökade antalet stölder av motorer med 200 procent. Det visar den senaste statistiken från Brottsförebyggande rådet som Larmtjänst sammanställt.

Under de senaste åren har stölderna av båtmotorer minskat. Under 2023 minskade stölderna med 18 procent jämfört med föregående år. Under första kvartalet 2024 syns dock ett trendbrott. Stölderna av båtmotorer ökar och störst ökning syns i polisregion Stockholm.

-         Att flest stölder av motorer sker i region Stockholm är inte överraskande eftersom där finns flest stora båtar med stora motorer. Detta, i kombination med regionens många färjeavgångar ut ur landet skapar förutsättningar för stölder. Att vi just nu även ser en ökning kan förklaras med att internationella brottsnätverk är aktiva i regionen, förklarar utredare Viktor Eklöf på Larmtjänst.

En bild som visar text, skärmbild, Teckensnitt, nummer

Automatiskt genererad beskrivning

Diagrammet visar antalet stölder av båtmotorer under första kvartalet 2019–2024.

En bild som visar text, skärmbild, diagram, Graf

Automatiskt genererad beskrivning

Diagrammet visar antalet båtmotorstölder per region under första kvartalet 2023–2024.

Ett relaterat problem är stöld ur båt, som har ökat under de senaste tre åren. Under det första kvartalet 2024 anmäldes 268 sådana stölder, en ökning med 19 procent jämfört med samma period föregående år. Återigen utmärker sig Stockholmsregionen med 166 stölder, motsvarande 62 procent av det totala antalet i landet. Jämfört med föregående år har stölderna i regionen ökat med strax över 200 procent.

Stöld ur båt innefattar ofta navigationsutrustning som plottrar och skärmar, men även bensindunkar och flytvästar. En betydande ökning har även noterats för stölder av växelhus.

-         Växelhus är attraktiva för tjuvar eftersom de är värdefulla, saknar unik identifiering och är eftertraktade på den internationella marknaden, tillägger Viktor Eklöf.

En bild som visar text, skärmbild, diagram, linje

Automatiskt genererad beskrivning

Diagrammet visar stöld ur båt under första kvartalet 2019–2024.

Larmtjänst upplever att behovet av Båtsamverkan i polisregion Stockholm nu ökar och åtgärder behöver vidtas.

För att minska risken för båtmotorstöld:

• Starta upp Båtsamverkan i din båtklubb!
  • Stöldmärk din båt och båtmotor. Skriv upp skrov- och motornummer i båtkort.
  • Var observant på vilka som rör sig på din båtklubb.
  • Använda spårsändare, men kom ihåg att kolla batterierna samt att den är aktiverad och att du som användare förstår hur den fungerar.
  • Fyll i Lilla båtkortet! Finns på polisen.se och larmtjänst.se

Kontakt: Åsa Lundin, kommunikatör Larmtjänst, tele: 08- 522 784 39, asa.lundin@larmtjanst.se, www.larmtjanst.se

Larmtjänst är en branschorganisation för de svenska sakförsäkringsbolagen med syftet att bekämpa försäkringsrelaterad brottslighet och återfinna stulen försäkrad egendom.