4103 efterlysta bilar under de tre första kvartalen

Den senaste kvartalsstatistiken från Larmtjänst visar att mellan den 1 januari och 30 september har 4103 personbilar efterlysts, vilket är 558 färre bilar jämfört med samma period 2023. Av dessa bilar är 34 procent fortfarande försvunna.

Förra året noterades en viss ökning av antalet efterlysta bilar, ett trendbrott efter en långvarig nedgång sedan införandet av elektroniska stöldskydd i slutet av 1990-talet. Under 2024 ser man åter en viss minskning av antalet efterlysningar och under de tre första kvartalen har 4103 personbilar efterlysts, vilket kan jämföras med samma period 2023 då 4661 bilar efterlystes.

Antalet efterlysta bilar är relativt jämnt fördelade över året med en liten ökning under april och maj månad. Av de efterlysta bilarna är 1380 bilar, 34 procent, fortfarande borta. Av dessa bilar är 583 stycken, 42 procent, av årsmodell 2017 eller nyare vilket är en tydlig indikator på att stöldligorna riktar in sig på nyare och dyrare bilar.

En bild som visar text, skärmbild, Teckensnitt, linje

Automatiskt genererad beskrivning

Diagrammet visar antalet efterlysta personbilar under 2024 fördelar per månad.

Volvo är det fabrikat som har flest efterlysningar, med 687 bilar under de tre första kvartalen. På andra plats kommer Volkswagen med 408 bilar, följt av BMW med 346 bilar. Detta är även fabrikat som är vanliga att äga i Sverige. Under året har Toyota och Lexus fortsatt att vara utsatta för stölder. Under perioden har 313 Toyotabilar och 103 Lexusbilar blivit efterlysta.

Fabrikat

140

Renault

129

Bland de efterlysta bilarna finns 94 elbilar, vilket motsvarar endast 2 procent av de efterlysta bilarna.

Husbilar är registrerade som personbilar och bland de efterlysta bilarna är 39 stycken husbilar.

Flest efterlysningar under året har skett i polisregion Stockholm (1260), Syd (834) och Väst (681).

En bild som visar text, skärmbild, diagram, Graf

Automatiskt genererad beskrivning

Diagrammet visar antalet efterlysta personbilar under året fördelat per polisregion.

Tips på hur du minskar risken för bilstöld:

• Kontrollera alltid att bilen är ordentligt låst innan du lämnar den.
  • Använd garage om du har det!
  • Ha belysning på garageuppfarten som tänds om någon är där.
  • Hantera din bilnyckel som en värdesak och förvara den inte precis innanför entrédörren.
  • Om du har keyless system- förvara din bilnyckel i en metallburk så inte signalen går därifrån. Kontrollera genom att ta med burken ut till bilen och försök öppna bilen. Förvara även din reservnyckel i en metallburk.
  • Använd larmsystem.

Om statistiken:

Insamlade data bygger på uppgifter som kommer från Vägtrafikregistret/ EF
systemet. Enbart efterlysta fordon finns med i statistiken, d.v.s. stulna skyltar eller flyttade fordon redovisas inte. Att ett fordon blivit efterlyst betyder inte att fordonet behöver vara stulet. Efterlysningsorsaken kan exempelvis bero på olovligt brukande, olovligt förfogande eller bedrägeri.