Efterlysningar av crossmotorcyklar ökar

Efterlysta cross-/enduromotorcyklar har skjutit i höjden under sommaren. Juli och augusti månad står för nästan hälften av alla efterlysningar i år. Detta enligt ny statistik från Larmtjänst. Cross-/enduromotorcyklar är speciellt anpassade för terrängkörning och lockar tjuvar.

Larmtjänst har under den senaste månaden noterat en ökning av stölder av cross-/enduromotorcyklar. Vid analys av fabrikaten KTM, Husqvarna, Husaberg och Sherco syns en tydlig ökning av antalet efterlysningar sedan juli månad. Under perioden 1 januari- 28 augusti i år har det efterlysts 222 cross-/enduromotorcyklar, vilket är en ökning med 16 procent jämfört med samma period förra året. Det som sticker ut är att 92 stycken, 41 procent, är stulna under juli och augusti månad i år.

-         På sommaren används och exponeras motorcyklarna mycket mer men det är även många som är bortresta vilket ökar risken för stöld, säger utredare Mats Carlsson på Larmtjänst.

En bild som visar text, skärmbild, diagram, linje

Automatiskt genererad beskrivning

Diagrammet visar antalet efterlysningar fördelat per månad under perioden 1 jan- 28 augusti år 2024 och år 2023.

De efterlysta cross-/enduromotorcyklarna är främst nya årsmodeller. Hela 65 procent är från 2017 eller senare.

Återfinnandegraden är mycket låg. Bara 45 cyklar har kommit till rätta av det som blivit efterlyst under året, vilket innebär att 80 procent fortfarande är borta.

Polisregion Stockholm har flest efterlysningar under året.

En bild som visar text, skärmbild, diagram, Graf

Automatiskt genererad beskrivning

Diagrammet visar antalet efterlysta cross-/enduromotorcyklar under perioden 1 januari- 28 augusti 2024 fördelat per polisregion.

Tips för att minska risken att bli av med sin cross-/enduromotorcykel:

- Parkera cykeln på en väl upplyst och övervakad plats, helst i ett låst garage eller förråd.

- Använd flera typer av lås, till exempel kättinglås, skivbromslås.

- GPS-spårare

- Anmäl omedelbart stölden till polisen om cykeln försvinner.

- Ha koll på cross-/enduromotorcykelns identitet. Skriv ner ramnummer och ha lättillgängligt om stölden är framme. Det är viktigt att identiteten finns med för att efterlysningen ska bli korrekt.

Citat

Mats Carlsson, utredare på Larmtjänst