Färre efterlysta personbilar under första halvåret

Report this content

Under första halvåret 2024 har det efterlysts 2783 personbilar i Sverige. Det är något färre jämfört med samma period 2023 då det efterlystes 2972 personbilar. Det visar den senaste kvartalsstatistiken från Larmtjänst.

Det elektroniska stöldskyddet som infördes i slutet av 90-talet har bidragit till att stölderna av bilar har minskat över tid. Men förra året såg Larmtjänst en liten ökning av antalet efterlysta bilar. Nu verkar trenden ha vänt igen. Mellan den 1 januari och 30 juni har totalt 2783 bilar efterlysts, en minskning med 6 procent jämfört med samma period förra året.

-         Det är positivt att antalet efterlysningar går ner, dock ser vi fortfarande att vissa fabrikat fortsätter vara stöldutsatta och efterfrågan på den internationella marknaden är hög, säger utredare Niclas Antonsson på Larmtjänst.

Toyota och Lexus är två fabrikat som fortsatt vara stöldutsatta under 2024. Under första halvåret har 212 Toyotabilar och 76 Lexusbilar efterlysts, vilket är en ökning för Lexus jämfört med förra året. Toyota ligger kvar på samma nivå.

Volvo är det fabrikat som har flest efterlysningar, med 469 bilar under första halvåret. På andra plats kommer Volkswagen med 283 bilar, följt av BMW med 237 bilar. Detta är även fabrikat som är vanliga att äga i Sverige.

Fabrikat

Efterlysningar

Volvo

Volkswagen

BMW

Toyota

Mercedes

Audi

Ford

Peugeot

Saab

Kia

Tabellen visar de 10 mest efterlysta fabrikaten under första halvåret 2024.

Av de efterlysta bilarna är 907, eller 33 procent, fortfarande borta. 37 procent av dessa bilar är av årsmodell 2017 eller nyare. Det innebär att stöldligorna riktar in sig på nyare och dyrare bilar.

Elbilar utgör en liten andel av de efterlysta bilarna, med endast 70 stycken. Det är bilar som är registrerade som elbilar i Vägtrafikregistret, inte hybridbilar.

Flest efterlysningar under året har skett i polisregion Stockholm (881), Syd (549) och Väst (460).

Diagrammet visar antalet efterlysta personbilar fördelat på polisregion.

Tips på hur du minskar risken för bilstöld:

• Kontrollera alltid att bilen är ordentligt låst innan du lämnar den.
  • Använd garage om du har det!
  • Ha belysning på garageuppfarten som tänds om någon är där.
  • Hantera din bilnyckel som en värdesak och förvara den inte precis innanför entrédörren.
  • Om du har keyless system- förvara din bilnyckel i en metallburk så inte signalen går därifrån. Kontrollera genom att ta med burken ut till bilen och försök öppna bilen. Förvara även din reservnyckel i en metallburk.
  • Använd larmsystem.

Om statistiken:

Insamlade data bygger på uppgifter som kommer från Vägtrafikregistret/ EF systemet. Enbart efterlysta fordon finns med i statistiken, d.v.s. stulna skyltar eller flyttade fordon redovisas inte. Att ett fordon blivit efterlyst betyder inte att fordonet behöver vara stulet. Efterlysningsorsaken kan exempelvis bero på olovligt brukande, olovligt förfogande eller bedrägeri.

Kontakt: Åsa Lundin, kommunikatör Larmtjänst, tele: 08- 522 784 39, asa.lundin@larmtjanst.se, www.larmtjanst.se

Larmtjänst är en branschorganisation för de svenska sakförsäkringsbolagen med syftet att bekämpa försäkringsrelaterad brottslighet och återfinna stulen försäkrad egendom.

Citat

Det är positivt att antalet efterlysningar går ner, dock ser vi fortfarande att vissa fabrikat fortsätter vara stöldutsatta och efterfrågan på den internationella marknaden är hög.
Niclas Antonsson utredare på Larmtjänst