Larmtjänst lanserar digital version av Lilla båtkortet – en modern lösning för båtägare

Idag lanserar Larmtjänst en digital version av Lilla båtkortet. Det digitala båtkortet ska ge båtägare en enkel och digital lösning att dokumentera och hantera viktig information om sina båtar och motorer.

Under förra året anmäldes omkring 1000 stölder av båtmotorer och omkring 700 stölder av motorbåt. Om man som båtägare råkar ut för en stöld är det viktigt att ha korrekta uppgifter om sin båt eller motor nära till hands, detta för att få så bra hjälp av Polisen och ditt försäkringsbolag.

Den digitala versionen av ”Lilla båtkortet” är lättillgängligt via både mobiltelefon och dator vilket gör det enkelt för båtägare att fylla i detaljer om:

• Båtens fabrikat och modell
  • Skrovnummer
  • Försäkringsbolag
  • Märkning
  • Motors fabrikat och årsmodell
  • Motornummer
  • Hästkrafter

Båtägaren har även möjlighet att komplettera med bilder på sin båt eller motor, vilket ytterligare underlättar identifieringen vid en stöld. Denna information kan sedan sparas digitalt eller skrivas ut för att förvaras på en säker plats.

- Skrovnummer och motornummer gör din båt och motor unik och identifierbar. Med det digitala ”Lilla båtkortet” vill vi förenkla för båtägare att hålla reda på viktiga uppgifter och göra dessa lättåtkomliga i händelse av en stöld, säger utredare Viktor Eklöf på Larmtjänst.

Det digitala ”Lilla båtkortet” är tillgängligt för alla och kan fyllas i på Larmtjänsts webbplats från och med idag.

Det digitala ”Lilla båtkortet” är framtaget som en produkt inom Båtsamverkan. Båtsamverkan startades upp 2013 av Polisen i Väst tillsammans med Larmtjänst och försäkringsbolagen med syfte att minska båtmotorstölderna i Sverige. Lilla båtkortet är en förenklad version av det digitala båtkortet som redan finns på polisens hemsida.

Det digitala båtkortet hittar du här: https://www.larmtjanst.se/Handla-sakert/bat/digitala-lilla-batkortet/

Citat

Skrovnummer och motornummer gör din båt och motor unik och identifierbar. Med det digitala ”Lilla båtkortet” vill vi förenkla för båtägare att hålla reda på viktiga uppgifter och göra dessa lättåtkomliga i händelse av en stöld.
Viktor Eklöf, utredare på Larmtjänst