Plast AB Orion, en av plastindustrins pionjärer, byter ägare

Report this content

31 oktober 2012 – Lars Weibull AB rågivare när familjen Eric Anderzon beslutade att Plast AB Orion i Anderstorp skulle säljas

Plast AB Orion startades 1946 av Bror-Erik Anderson och två kompanjoner. Tillverkningen bestod initialt av hårmodeprodukter för damer. Lite av en pionjär kom man ganska snart in på ”plastic”, som det hette på den tiden, och som skulle visa sig bli framtidens material. Orion utvecklades väl och successivt löstes kompanjonerna ut. Från 1968 är bolaget helägt av familjen Anderson och 1980 tog barnen över 100 % av aktierna och yngste sonen Eric Anderzon blev strax därefter VD. Eric har sedan löst ut sina syskon, och sedan 1995 har Orion varit helägt av densamme. Under sommaren väcktes tanken om fortsättningen för Plast AB Orion och efter moget övervägande inom familjen, fattades deras enhälliga beslut om att sälja bolaget.

”Vi hade ett antal intressenter till bolaget och fick därför förmånen att kunna välja köpare med omsorg. Det var viktigt för familjen att ägandet skulle förbli lokalt samt att bolaget och dess anställda skulle få en fortsatt trygg och bra utveckling, varför vi glädjande nog kunde sluta avtal med de nu utvalda köparna. Detta gör att Orion förblir familjeägt”, säger Eric Anderzon och fortsätter ”- Det är med blandade känslor jag lämnar bolaget, men med den kunskap de nya ägarna visat prov på, känner jag mig trygg och ser med tillförsikt fram mot att ”mitt gamla Orion” kommer att inta nya höjder bland de stjärnor bolaget redan hör hemma.

Genom att förvärva Plast AB Orion tar Kenneth Lundahl och Fredrik Hall, två smålänningar med gedigen erfarenhet från ledande befattningar inom industrin, nästa steg att bygga en företagsgrupp med basen i Småland. Sedan hösten 2010 har de via sitt moderbolag Lundahl & Hall AB, förvärvat Snickarlaget i Sävsjö AB, Trappekompaniet AS i Norge samt AB Smålandsinredningar i Järnforsen.

Fredrik och Kenneth ser i Plast AB Orion ett välrenommerat bolag med bra kunder, kunnig personal och gedigen teknikkompetens inom plastindustrin. ”Ett fint företag som det skall bli mycket stimulerande att fortsätta utveckla”, säger köparna.

För ytterligare information kontakta gärna:

Kenneth Lundahl     070-6302057     kenneth@lundahlhall.se
Fredrik Hall              070-3927730
fredrik@lundahlhall.se
Eric Anderzon          070-5617139
president@acema.se

Lars Weibull AB var säljarnas rådgivare och om ni önskar höra mer om försäljningen får ni gärna kontakta Lars Weibull direkt på 040-732 95. Anders Steen på MOLL WENDÉN Advokatbyrå har ingått i teamet för att hantera legala frågor.