Karlstad: Wingefors investerar i Massolit Media - ett av Sveriges största bokförlag

Report this content

Wingefors gör strategisk investering i Sveriges fjärde största bokförlag, Massolit Media (publ).  I Massolit ingår bland annat Forma Books med varumärken som B. Wahlströms Bokförlag, ICA Bokförlag, Damm Förlag och Ponto Pocket.

Det nybildade bolaget Wingefors Media AB tillför Massolit Media AB nytt kapital om 6 miljoner kronor genom en riktad nyemission. Wingefors Media AB får en ägarandel på 20 % och blir därmed, tillsammans med författaren och grundaren Stefan Tegenfalk, huvudägare i bolaget. Lars Wingefors kommer att ta plats i styrelsen vid nästa bolagsstämma.

– Förvärvet är strategiskt och ligger helt i linje med vår önskade utveckling. Den svenska bokbranschen lider till stora delar av handlingsförlamning och vånda inför framtiden. Framtidens förlag måste erbjuda sina kunder och författare ett nytänkande och betydande mervärde gällande fysiska och digitala försäljningskanaler. Kring denna utveckling kan vi bidra med stor kunskap, säger Lars Wingefors.

Tidigare i år förvärvade Massolit Media bolaget Forma Books av ICA Gruppen. Forma hade vid tillträdet per 1 december ca 90 miljoner kronor i eget kapital och styrelsen är övertygad om att bolaget kommer att leverera positivt resultat och kassaflöde under 2014.

Investeringen är viktig och strategisk, därför har Wingefors uttryckt en vilja att vid behov erbjuda mer kapital.

– Bolaget behöver nu stabilitet, lönsamhet samt förtroende bland kunder, anställda och författare. Min målsättning är att vi skall bygga betydande värden för aktieägare de kommande åren, avslutar Lars Wingefors.