Värmländska Wingefors Invest investerar 1,5 miljoner i skånska PinMeTo

Report this content

I en första runda av investeringar tar skånska PinMeTo in 1,5 miljoner kronor från Värmländska Wingefors Invest. Företaget förenklar och systematiserar arbetet med platsdata på sociala medier och karttjänster. Investeringen möjliggör färdigställande, lansering och marknadsföring av en Beta-version av tjänsten.

PinMeTo förenklar och systematiserar arbetet med platsdata på sociala medier och karttjänster. En alpha-version av mjukvaran finns klar och ett urval av företag inom turism, handel och nöje har fått tillgång att arbeta i den.

- Att finnas och vara aktiv i söktjänster och sociala medier, löser inte den digitala marknadsföringen. Om butiker, restauranger, hotell och andra företag, som lever på sina besökare, inte har satt upp sin platsdata rätt, på tjänster så som Facebook, Google, Instagram m.fl. skadar det företagets marknadsföringsmöjligheter, säger Daniel Melkersson, VD på PinMeTo.

Många företag misslyckas med att göra rätt inställningar och nyttja adressuppgifter på rätt sätt i sociala medier och karttjänster. De negativa konsekvenserna av detta är många, där den kanske största är att besökare inte kan berätta att de är på platsen, vad de gör där, ta bilder och sprida det i sina olika digitala nätverk.

- Jag kunde direkt se mitt behov av deras produkt i vår butikskedja GAME, en av Nordens ledande butikskedjor för allt inom TV- och dataspel. Vi arbetar aktivt med sociala medier och att genom geografisk taggning göra vårt arbete ännu bättre, ökar värdet för oss. Tänker jag så, borde många i världen tänka så, svårare är det oftast inte att investera, säger Lars Wingefors, grundare av Wingefors Invest.

PinMeTo har dialog med ett stort antal internationella företag och organisationer där dessa företag ser problemet som viktigt och något som måste lösas. Ytterligare investeringar planeras i slutet av 2014, för färdigställande och utrullning av den färdiga produkten. Dessutom finns dialog med ett antal internationella Venture Capital-bolag.

- Vi har en produkt som löser ett problem på en global marknad. Vi påbörjade vårt arbete i september 2013 och har redan fått ett fantastiskt mottagande i vårt kundsegment. Vi ser en galet snabb uppskalning under 2014, avslutar Daniel Melkersson.

Daniel Melkersson
VD PinMeTo
e-post: daniel@pinmeto.com
tfn: 073-960 61 40

Per Fredriksson
VD Wingefors Invest
e-post: per.fredriksson@wingeforsinvest.se
tfn: 070-229 90 73

Om Wingefors Invest
Wingefors Invest är ett privatägt investmentbolag. Bolagets grundare och ägare är Lars Wingefors. Nordic Games Group AB är koncernens största verksamhet med dess dotterbolag Game Outlet Europé AB, Nordic Games GMBH, WeSing Company AB, GAME Stores Group Sweden AB samt Quantic Labs. Dotterbolaget Wingefors Media är en av huvudägarna till Massolit Media, ett av Sveriges största bokförlag. I Massolit ingår bland annat Forma Books med varumärken som B. Wahlströms Bokförlag, ICA Bokförlag, Damm Förlag och Ponto Pocket. Sedan starten 2009 har bolaget investerat i företag med inriktning mot handel och tjänster. Wingefors Invest AB investerar såddkapital i främst unga företag. Portfolion innehåller per idag 11 företag; Calmark, Wickleby Education, Mercurius Inkasso, Hemänglarna, Fewsome, Nordisk Lagerförvaltning, eLOTS, WoFo Agency, Bra Mat Hemma, Ztory samt Paperton. Koncernens omsättning 2012 var 469 miljoner kronor, samt det egna kapitalet 132 miljoner kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad, Värmland.

Om PinMeTo
Grundat av serieentreprenörerna Daniel Melkersson och Petter Palander, som bland annat står bakom Crowd och Ambadoo, samt av programmerarna Michael Nilsson och Marcus Olsson. Hjälper platsägare såsom butiker, restauranger, hotel och turistorganisationer att få ordning på sin platsdata. Har kunder i form av Business Region Skåne, Tourism in Skåne, Malmö arena m.fl. Sitter på inkubatorn Minc i Malmö sedan hösten 2013.

Taggar: