• Larsson/

Swedish Biomimetics 3000® vinner ”Outstanding Contribution to Innovation & Technology Award” i London

Report this content

Forskare vid Leeds University i England och Swedish Biomimetics 3000® AB har utvecklat en innovativ och banbrytande spray- teknologi, µMist®. Teknologin har potentialen att användas inom flera industriella sektorer bl.a. inom områdena bil, flyg, rymd och läkmedel. Den framgångsrika utvecklingen har inspirerats av och har sitt ursprung i Bombardier skalbaggens unika försvarsmekanism.

Förra veckan vann µMist®-konsortiet i skarp konkurrens utmärkelsen ”Outstanding Contribution to Innovation & Technology”, vid en Times Higher Education Award Gala inför 1200 deltagare i London. Juryns motivering löd bl.a. ”Utmärkelsen var högt motiverad och ett bevis på ett genombrott inom det vetenskapliga området ”Biomimetics”.

The Times Higher Education Awards är ett årligen återkommande arrangemang där man nominerar och utser banbrytande akademiska insatser. Inför årets Award arrangemang hade det skickats in 500 förslag från 120 akademiska institutioner. The Times Higher Education publicerar även “World University Rankings” (http://www.timeshighereducation.co.uk)

Swedish Biomimetics 3000® AB startades 2004 av entreprenören Lars-Uno Larsson med affärsidén att bygga upp ett globalt portföljföretag av banbrytande Biomimetiska teknologier.

För ytterligare information, se (http://www.swedishbiomimetics.com) eller kontakta Lars-Uno Larsson, tel: 0708-29 02 02.

Swedish Biomimetics 3000® AB
A V²IO® Innovation Accelerator
Ingmar Bergmans Gata 2
11434 Stockholm, Sweden