• Latvian Forest/

Den köpare med vilken Latvian Forest Company AB har fört förhandlingar om försäljning av sina två lettiska dotterbolag har meddelat att man inte avser slutföra den övervägda transaktion.

Den 15 februari 2023 ingick Latvian Forest Company AB i avsiktsförklaring om försäljning av sina två lettiska dotterbolag till ett Sverige-baserat väletablerat företag verksamt inom skogsbranschen. Köparen har meddelat att man inte avser att slutföra den övervägda transaktionen. Intressenten har informerat om att beslutet fattats mot bakgrund av att marknaden är i snabb förändring och en därmed sammanhängande justering i köparens strategi i förhållande till förvärvsmöjligheten.

Latvian Forest Company avser inte att för närvarande söka andra möjligheter att sälja tillgångarna, utan planerar istället att tills vidare fortsätta verksamheten i linje med sedan tidigare fastlagd strategi, dvs. att förvalta och förädla tillgångarna för att öka deras värde.

Fastighetsinnehaven uppgår vid tiden för detta pressmeddelande till sammanlagt 7.998 hektar. Av dessa var 6.513 hektar skogsmark och 1.485 hektar annan mark. Det totala virkesförrådet uppskattades samtidigt till ca. 1.150.000 kubikmeter efter genomförda avverkningar, fastighetsköp och försäljningar.

aleksandrs.tralmaks@latvianforest.se

Denna information är sådan information som Latvian Forest Company AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 april 2023 kl. 11.00 CET.

Om bolaget:

Latvian Forest Company AB (publ) är ett svenskt noterat bolag som förvärvar, säljer samt bedriver skogsbruk på fördelaktigt värderad skog i Lettland och Litauen. De tre huvudsakliga grunderna för verksamheten är, förutom att skog är en eftertraktad realtillgång som växer av egen kraft;

• en förväntad ökning av prisnivåerna för skogs- och jordbruksfastigheter
  • att skapa värdeökning genom en aktiv skogsförvaltning
  • att skapa värdeökning genom att bygga upp en större fastighetsportfölj.