Mattias Gelinder tillträder som chef för M&A och affärsutveckling på Layer Group

Layer Group, som förenar Sveriges och Finlands mest erfarna och välrenommerade ytskiktsföretag, meddelar att Mattias Gelinder tillträder som chef för Mergers and Acquisitions (M&A) och affärsutveckling från och med måndagen den 9 september.

Mattias kommer in i ett relativt tidigt skede i Layer Group, som startades 2020, och tillsammans med drivna entreprenörer kommer han att ansvara för att bygga vidare på en gemensam verksamhet med målet att bli Nordens ledande koncern inom ytskikt. I enlighet med koncernens modell, som beskriver dess grund, strategi och finansiella mål, kommer Mattias bidra till att skapa förutsättningar för alla i gruppen att lyckas.

Mattias har en lång och gedigen erfarenhet från börsnoterade koncerner med internationella verksamheter. Han kommer närmast från pappers- och förpackningsföretaget Billerud där han varit ansvarig för att driva ett koncernövergripande resultat- och effektivitetsförbättringsprogram som omfattade hela koncernens värdekedja samt även M&A. Karriären inleddes som revisor och managementkonsult på EY för över 20 år sedan och därefter har Mattias haft flertalet ledande roller inom fordonssektorn. Han har även varit finans- och IR-chef på kollektivtrafikföretaget Nobina.

-Mattias kommer att bidra med strategisk kompetens och en senioritet som blir en stor tillgång för hela koncernen och inte minst i koncernledningen där hans erfarenhet och personliga egenskaper kommer att bli viktiga ingredienser. Med våra gemensamma ambitioner kan vi säkerställa en fortsatt snabb men selektiv förvärvstakt av kvalitativa bolag och därmed skapa en positiv utveckling av koncernens lönsamhet men även förstärka vårt operativa och strategiska arbete, säger John Strand, vd och koncernchef Layer Group.

-Jag ser verkligen fram emot att bli en del av Layer Group och att tillsammans med entreprenörerna, ägarna och övriga koncernledningen få bidra till fortsatt utveckling och expansion. Jag tror starkt på att Layer Groups decentraliserade modell, där entreprenörerna som säljer sina bolag blir delägare, är en framgångsfaktor. Tillsammans med koncernens fokus på tillväxt och att skapa värde för såväl kunder som ägare, är detta en motivationsfaktor för mig, säger Mattias Gelinder.

För mer information, kontakta:

John Strand, vd och koncernchef Layer Group AB

john.strand@layergroup.se, 070 233 07 69

Om Layer Group

Layer Group är en av Sveriges största företagsgrupper inom ytskiktstjänster och består av lokalt ledande företag med drivna entreprenörer och starka varumärken. Gruppen bildades i maj 2020 och är en rikstäckande aktör som kan erbjuda både större och mindre kunder konkurrenskraftiga tjänster inom främst måleri, golv och industrifärg. Layer Group har idag cirka 1 600 medarbetare och omsätter strax över 2,6 mdkr med närvaro i hela Sverige, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr, samt i stora delar av Finland. Layer Group ägs av entreprenörer samt de nordiska investmentbolagen Litorina och Bragnum Invest, som tillsammans är största ägare. Litorina och Bragnum är investmentbolag som investerar i mindre och medelstora bolag i Norden för att genom tillväxt, lönsamhetsförbättring och ökad professionalism utveckla dem till ledande inom sin bransch tillsammans med ledningen.