LBI ingår strategisk allians med AOME i Mellanöstern i samband med försäljningen av Escador GmbH

LBI International AB (LBI) har sålt det tyska dotterbolaget Escador GmbH till Atos Origin Middle East (AOME). Betalningen utgörs av 10 % av aktierna i AOME och skapar samtidigt en strategisk allians med AOME i Mellanöstern.

LBI har tidigare meddelat avsikten att utvidga verksamheten till marknader i Asien och Mellanöstern. Den nu meddelade utvidgningen har sin grund i nuvarande kunders efterfrågan och en stark ekonomisk tillväxt på dessa marknader. – Alliansen med AOME, som skapats genom försäljningen av Escador, kommer att påskynda vår tillväxt, i en region full av affärsmöjligheter, för våra digitala lösningar och vår kompetens, såväl som för våra tjänster kring branding som vårt dotterbolag MetaDesign erbjuder. Vi är mycket positiva till att ta en ledande marknadsposition i regionen och till att spela en aktiv roll i tillväxten av digitala tjänster i Mellanöstern, säger Robert Pickering, vd för LBI. AOME är den ledande systemintegratören i Mellanöstern och kommer i hög grad att underlätta LBIs expansion i Mellanöstern. LBI kommer att utvidga AOMEs förmåga genom att förse deras kunder med digitala lösningar. LBI kommer även att erbjuda tjänster kring branding genom dotterbolaget MetaDesign. – Köpet av Escador tillsammans med alliansen med LBI i Mellanöstern utvidgar kraftigt AOMEs tjänsteerbjudande till kunderna i regionen. Vi upplever en fas av aldrig tidigare uppnådd ekonomisk utveckling i regionen. Företag med rötter i Mellanöstern söker nu digitala lösningar som inte bara attraherar regionens kunder utan även positionerar deras tjänster och produkter inför resten av världen. Alliansen med LBI förenar Mellanösterns ledande aktör avseende tekniktjänster med Europas ledande digitala branding- och tjänsteföretag, säger Ferras Zalt, vd för AOME. Det tyska dotterbolaget Escador med 31 anställda förvärvades 2003 och förser företag med systemintegration av CRM. Medan dessa tjänster ligger utanför LBIs fokus passar de mycket väl in i de systemutvecklingstjänster som AOME erbjuder. LBIs övriga dotterbolag i Tyskland, Framfab och MetaDesign, påverkas ej av försäljningen av Escador utan kommer att fortsätta verka som helt integrerade enheter i LBI-familjen.