Fler ansöker om refinansiering og skuldsanering på nätet

Report this content

Refinansiering och skuldsanering har blivit ett alltmer populärt alternativ bland så väl privatpersoner som företag.

Principen vid refinansiering går ut på att kunder som lider av skulder från tidigare mindre eller större lån eller exempelvis kreditkortskostnader, kan samla ihop alla dessa och ansöka om ett nytt större lån där alla skulder ingår.

Skuldsanering är däremot en lösning som ger människor en ny chans, när deras skuldnivå inte längre är möjlig att hantera.

Orsaken till att många idag drar på sig flera skulder eller skulder av en större magnitud, tror flera beror på att lån idag marknadsförs väldigt aggressivt och målar upp en bild av hur enkelt och gynnsamt det är att just låna pengar.

Särskilt snabblån eller sms-lån är en form av lån som ger en snabb utdelning av kapital men måste återbetalas inom en kortare period.

För denna form av lån tillkommer även en oftast mycket hög ränta och andra avgifter. Något som kan leda till att återbetalningsprocessen blir dyrare än väntat och skulder samlas.

Hur en refinansiering går till

Behovet att lösa de skulder som uppstår när lån och krediter inte kan återbetalas i tid, har lett till att flera företag på nätet i Skandinavien erbjuder tjänster där kunder kan samla sina skulder i en så kallad refinansiering.

Ett exempel på en sådan portal är norska Refinansiere.net. Det är en sajt som erbjuder kunder att lägga om befintliga lån och skulder för att samla dem i ett nytt lån. Målet är att uppnå bättre villkor och en lägre ränta.

Med hjälp av de reglage som finns på sidan kan kunden ange det lånebelopp som täcker den befintliga skulden och därefter välja en lämplig återbetalningstid. Kunden får därefter upp förslag på banker och långivare som kan erbjuda lån och till vilka villkor.

Även om Refinansiere är en norsk sajt finns det flera motsvarigheter i de nordiska länder, även i Sverige, som alla har siktat in sig på att underlätta den ekonomiska situationen för såväl privatpersoner som företag.

Lika enkelt som det är att ansöka om ett lån ska det vara att kunna lösa de situationer som uppstår när skulder växer och inte kan återbetalas i tid.

Lån sker via nätet idag

I den digitaliserade era som råder idag har själva marknaden för hur lån tas också förändrats. Att ansöka om ett blancolån (så kallad forbrukslån i Norge) via en jämförelsesajt har idag blivit normen för många kunder i Skandinavien. Det beror på den stora skillnaden i räntesatser som bankerna erbjuder.

Med hjälp av en sådan sajt, kan kunder i förväg granska och jämföra olika typer av lån innan de skickar in en ansökan. Förutom den överblick som ges över de lån som marknaden erbjuder idag kan en kund enklare välja det lån som passar deras individuella behov.

Refinansiering kan också hjälpa dem som behöver skuldsanering. Med lägre räntor blir det lättare att betjäna skulden.

Refinansiering som sista utväg

I ett samhälle där den nationella skulden växer tillsammans med de skulder som privatpersoner drar på sig efter att de har tagit lån som de sedan inte kan återbetala i tid, eller överhuvudtaget, kan refinansiering vara ett sätt att lösa situationen.

Till en början handlar det om att privatpersoner får sin ekonomi på fötter igen men i det långa loppet kan detta även påverka ekonomin i landet, ju mer de privata skulderna minskar desto mindre blir den nationella skulden.

Flera befintliga skulder ger konsekvenser

Med hjälp av en refinansiering kan kunder och företag förhindra att de skulder de har dragit på sig tas upp av högre myndigheter likt Kronofogden eller inkasso bolagen.

Det är hos dessa auktoriteter som kunder till slut hamnar om de har flera skulder som de inte kan betala i tid. En rapport som Kronofogden släppte i år visar bland annat att upp mot 100 000 personer hade en första skuld rapporterad hos myndigheten år 2017. Detta är en tydlig ökning jämfört med tidigare år.

Taggar: