Nolato MediTech bäst på lean

Report this content

Skånska medicinteknikföretaget Nolato MediTech i Hörby och Lomma har tilldelats Svenska Leanpriset 2015. På fyra år har man bland annat genomfört 3 600 förbättringar i verksamheten, höjt produktiviteten med 50 procent och minskat både antalet kundklagomål och kassationen med med över 60 procent.

- Vi är otroligt glada och stolta över att ha vunnit Svenska Leanpriset 2015. Vår satsning på Lean, eller Medical Excellence som vi kallar vårt produktionssystem, har i alla högsta grad bidragit till vår utveckling och starka tillväxt de senaste åren, säger vd Johan Iveberg.

Juryns motivering lyder:
”Nolato MediTech har en lång tradition av ansvarsfullt företagande som kombinerar effektiv affärsverksamhet med etik, ansvar och miljöhänsyn. De har en tydlig vision, att bli världsledande genom att skapa en verksamhet i världsklass. Deras produktionssystem, Medical Excellence, med bas i värderingarna är deras ramverk för att utveckla verksamheten, i starkt samarbete med både kunder och leverantörer. Kulturbyggandet och förbättringsarbetet utvecklas vidare med hjälp av ledar- och medarbetardagar med kreativitet som ledord i lärandet. Efter fyra år har 3 600 förbättringar genomförts. De har inga allvarliga olyckor, reducerat kundklagomålen med 60 %, minskat kassationerna med 65 %, en leveransservice på 99 % och ökat produktiviteten med mer än 50 %. Nolato MediTech är ett inspirerande föredöme för alla typer av organisationer som strävar mot världsklass!”

- För Nolato har det varit en utmaning att kombinera leanarbetet med ständiga små förbättringar med de medicintekniska kraven. Vi arbetar i en bransch där all förändring kan innebära stora risker, påpekar Johan Iveberg.

Nolato MediTechs kunder har också fått säkrare leveranser eftersom företaget under de här fyra åren även höjt leveranssäkerheten från 95 till 99 procent. Leanarbetet har även inneburit stora förbättringar för medarbetarna. Antalet olyckor har minskat och inga allvarliga har inträffat under de senaste fyra åren. I de regelbundna medarbetarundersökningar som Nolato MediTech genomför är trenderna mycket positiva och personalen är motiverade och engagerade i förbättringsarbetet.

- Hos oss vet alla medarbetare numera att de har två jobb, menar Johan Iveberg. Dels sin tjänst och dels att utveckla sitt befintliga arbete. Det har inneburit att förbättringsarbetet numera är en del av den dagliga verksamheten för samtliga medarbetare.

Ytterligare information kan lämnas av:
Johan Iveberg, vd Nolato Meditech, 076- 888 00 01,
johan.iveberg@nolato.com
Rikard Sjöström, Lean Forum,
070-795 29 29, rikard.sjostrom@leanforum.se

Om Lean Forum
Lean Forum är en ideell förening med uppgift att vara samhällets ledande inspiratör och informatör för att maximera värde och att minimera slöseri. Vi är 6000 medlemmar från alla delar av samhället. Mest kända är vi för våra
konferenser, som är mötesplatserna för alla som vill ta del av den spännande kunskapsutveckling som sker inom leanområdet. Mer information om Lean Forum och Svenska Leanpriset finns att läsa här:

Taggar: