LeasePlan startar begagnatförsäljning i Arlandastad

Report this content

LeasePlan lanserade nyligen sin första bilhall för begagnade bilar under varumärket CarNext. I anläggningen – som ligger i Arlandastad - säljs begagnade bilar som är maximalt 3–4 år gamla och som tidigare har tillhört LeasePlans leasingflotta. Begagnatförsäljningen är nästa steg i LeasePlans hållbarhetsstrategi.

Den europeiska marknaden för begagnade bilar är stor men i behov av förnyelse. Marknaden är mycket fragmenterad, ineffektiv och har en låg nivå av transparens vilket har lett till ett lågt förtroende bland konsumenter. Samtidigt efterfrågar kunderna praktiska, transparenta och flexibla lösningar vilket innebär inte bara möjligheten att köpa, utan också att kunna hyra eller leasa begagnade fordon av hög kvalitet.

LeasePlans nya satsning handlar om att bygga förtroende och transparens. Samtliga bilar har endast haft en tidigare ägare, kommer med dokumenterad historik och genomgår dessutom tester innan de säljs i CarNext-anläggningen.

- Vi är väldigt stolta över att nu kunna lansera vår första begagnatanläggning i Sverige. Det finns en tydligt ökande efterfrågan på högkvalitativa bilar som är 3–4 år gamla. Med ett garanterat utbud på över 250 000 högkvalitativa bilar varje år är LeasePlan väl positionerade för att möta detta behov i Europa. Vi tror att den höga kvaliteten på våra bilar och transparensen i vårt erbjudande kommer att ge kunderna ett stort förtroende och att vi på så sätt kan förändra den här marknaden, säger Roelof Hansman, VD för LeasePlan Sverige.

Konceptet är utvecklat med kundupplevelsen i centrum och erbjuder därför en högre servicenivå än den vi är vana vid att se hos andra bilhandlare: bilarna säljs till ett fast och konkurrenskraftigt pris och kunden har möjlighet att välja ut sin bil online och få den levererad hem till sin dörr. CarNext-anläggningen drivs genom ett samarbete med Riddermark Bil som förbereder bilarna för försäljning och möter kunden i bilhallen.

- Vi ser mycket fram emot det här samarbetet och tror att vi framförallt kan dra nytta av Riddermarks erfarenhet av att sätta kunden i fokus och deras lärdomar från den lokala marknaden för begagnade bilar. Hittills har vi sett att Riddermark är ett snabbrörligt bolag som sätter kundens behov främst och som ständigt vill hitta mer effektiva lösningar, vilket är precis vad vi söker hos en samarbetspartner, säger Niklas Gustafson, ansvarig för CarNext i Sverige.

Bilhallen i Arlandastad är den första CarNext-anläggningen i Sverige. Den kommer redan under nästa år att följas av en toppmodern anläggning i Upplands Väsby med plats för 300 begagnade bilar.

Övrig information

• Marknaden för återförsäljning av 3-4 år gamla begagnade bilar omsätter ca 65 miljarder euro enligt Roland Berger, ‘Embracing the Car-as-a-Service model – The European leasing and fleet management market’ (January 2018)
  • CarNext.com kommer dra nytta av följande unika fördelar:
    • Garanterat utbud av 250 000 högkvalitativa begagnade bilar per år från LeasePlans europeiska leasing-flotta på 1,3 miljoner bilar. Samtliga fordon har en komplett ägar- och servicehistorik.
    • Paneuropeisk närvaro med ledande marknadsposition på flera lokala marknader.
    • Möjligheten att hantera, styra och prissätta fordon genom ”Asset Control Tower” – en heltäckande och egenutvecklad digital plattform som analyserar fordonsdata hämtade från ett antal interna och externa källor.
  • För att höra Ewout van Jarwaarden, VD för CarNext.com, berätta om konceptet, klicka här

Om CarNext-anläggningen
Anläggningen är belägen på Maskingatan 8A i Arlandastad 2.

Om LeasePlan
LeasePlan är världsledande inom leasing och vagnparksadministration med en total vagnpark på 1,7 miljoner fordon i över 30 länder. Vår kärnverksamhet handlar om att ta hand om fordonet under hela dess livscykel, vilket innebär allt från inköp, försäkring och underhåll, till försäljning av fordonet efter leasingperiodens slut. Med över 50 års erfarenhet är vi en pålitlig samarbetspartner för våra kunder inom segmenten privat, SME och företag. Vår mission är att tillföra innovativa, hållbara leasinglösningar så att oavsett vem du är eller var du behöver vara så kan du fokusera på What’s next. Läs mer på www.leaseplan.se.

Taggar:

Citat

Vi är väldigt stolta över att nu kunna lansera vår första begagnatanläggning i Sverige. Det finns en tydligt ökande efterfrågan på högkvalitativa bilar som är 3–4 år gamla. Med ett garanterat utbud på över 250 000 högkvalitativa bilar varje år är LeasePlan väl positionerade för att möta detta behov i Europa. Vi tror att den höga kvaliteten på våra bilar och transparensen i vårt erbjudande kommer att ge kunderna ett stort förtroende och att vi på så sätt kan förändra den här marknaden
Roelof Hansman, VD för LeasePlan Sverige
Niklas Gustafson, ansvarig för CarNext i Sverige