Tjänstebilsförarna välkomnar totalförbudet för mobil bakom ratten

Report this content

Den nya lagen om totalförbud för mobil bakom ratten införs den 1 februari. LeasePlans senaste Tjänstebilsbarometer visar att förbudet välkomnas, då sju av tio är positiva till en lagskärpning. Detta kan hänga ihop med att majoriteten är mest orolig över att medtrafikanterna pratar i telefonen eller sms:ar under körning.

1 februari blir det förbjudet att sms:a, rattsurfa eller prata i telefonen utan handsfree. Detta välkomnas av tjänstebilsförarna då sju av tio tycker att det borde lagstiftas mot användning av telefoner vid körning. Det visar LeasePlans senaste Tjänstebilsbarometer där 4 343 tjänstebilsförare har svarat på olika frågor om bilar och bilism.

Undersökningen visar dessutom att nästan hälften av tjänstebilsförarna tycker att den tidigare lagen var otillräcklig. Den innebar att man kunde förbjuda användning av mobil om det påverkade körningen negativt. Lagen har fått mycket kritik för att vara luddig. Därav en ny skärpt sådan om totalförbud.

- Vi ser mycket positivt på att ett totalförbud införs! För att skärpa koncentrationen vid körning samt minska antalet trafikolyckor tror vi att detta är en nödvändig åtgärd, säger Lisa Midbrink, marknadschef på LeasePlan.

På frågan vad man oroar sig allra mest för i trafiken svarar tjänstebilsförarna att det är just användning av telefonen vid körning. Det kan vara en av anledningarna till att så många välkomnar den nya lagen. Man oroar sig alltså mer över mobilanvändning än över medtrafikanter som är alkohol/drogpåverkade eller riskerar att somna bakom ratten.

- Faktumet att mobilanvändande vid körning oroar trafikanterna mest kan skvallra om hur vanligt det faktiskt är. Det hoppas vi att den skärpta lagen ska kunna ändra på, säger Lisa Midbrink.

Undersökningen

Borde det lagstiftas mot användning av smartphones vid körning?

Hur orolig är du att dina medtrafikanter...?

Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget Detector på uppdrag av LeasePlan. Sammanlagt 4 343 tjänstebilsförare i Sverige svarade på undersökningen i november 2017. Siffrorna inom parentes visar resultatet från 2016.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Josefine Månsson, presskontakt
E-post: josefine.mansson@anpr.se

LeasePlan är världsledande inom leasing och vagnparksadministration med en total vagnpark på 1,7 miljoner fordon i över 30 länder. Vår kärnverksamhet handlar om att ta hand om fordonet under hela dess livscykel, vilket innebär allt från inköp, försäkring och underhåll, till försäljning av fordonet efter leasingperiodens slut. Med över 50 års erfarenhet är vi en pålitlig samarbetspartner för våra kunder inom segmenten privat, SME och företag. Vår mission är att tillföra innovativa, hållbara leasinglösningar så att oavsett vem du är eller var du behöver vara så kan du fokusera på What’s next. Läs mer på www.leaseplan.se.

Taggar:

Citat