Sveriges största bilägare vill ha tydliga besked

Report this content

– När nu riksdagen tagit beslut i miljöbilsfrågan begär vi att dessa är långsiktiga. Det behöver bli ett slut på oklara regelverk, säger Fred Göransson, VD Sverige LeasePlan, Sveriges största bilägare.

För tredje året i rad presenterar nu det operationella billeasingföretaget LeasePlan, ägare av 27 000 bilar, sin Tjänstebilsbarometer. 5 000 tjänstebilsförare tycker till – och svaren är en stark kritik mot oklarheten kring regeringens miljöbilsregler. Nya regler som riksdagen tog beslut om 21 november 2012.

Två av tre tjänstebilsförare känner inte till den nya miljöbilsdefinitionen. Hela tre av fyra vet inte hur rådande Supermiljöbilspremien är konstruerad.

– Det är djupt olyckligt att politikerna inte beslutar om tydliga regelverk med bättre framförhållning. De nya reglerna träder i kraft om några månader men vi skriver avtal på tre år. Och vi har ju inte en aning om hur länge dessa nya regler kommer att gälla, säger Fred Göransson, vd LeasePlan Sverige.

För att nå de utsatta målen av minskat koldioxidutsläpp krävs det att hela den svenska bilparken går mot ökad energieffektivitet. En utveckling som styrs av kvalitén på tjänstebilsflottan, eftersom fordonen som börjar som tjänstebilar efter cirka tre år släpps ut på privatmarknaden för fortsatt bruk. Därför är det viktigt att beslutsfattarna ger tjänstebilsmarknaden optimala förutsättningar att välja den senaste mest bränsleeffektiva, tekniken.

– Premier och skattelättnader är mycket viktiga styrinstrument för önskad utveckling. Vi på LeasePlan vill självklart bidra till denna, men de senaste årens brist på tydliga politiska strategier minskar de möjligheterna drastiskt. Nu begär vi, som Sveriges största bilägare, att det beslut riksdagen tog 21 november också innebär långsiktighet, säger Fred Göransson.

För ytterligare information kontakta:

Fred Göransson

tel 070 377 45 75

mail fred.goransson@leaseplan.se

Fakta:

LeasePlan Sverige – operationellt billeasingföretag, Sveriges största bilägare med 27 00 fordon.

LeasePlans Tjänstebilsbarometer – 5 000 tjänstebilsförare tycker till i en årlig enkät.

Miljöbilsdefinitionen – nya miljöbilsdefinitionen togs beslut om i Riksdagen 21/11.

Supermiljöbilspremien – ingår som en del i nya miljöbilsdefinitionen med en rabatt på 40 000 kronor för de som köper en bil som släpper ut mindre än 50 g/co2 per km.

Andra siffror från LeasePlans Tjänstebilsbarometer:

Volvo fortsätter att dominera tjänstebilsmarknaden, hela 36 procent av de som deltar i undersökningen kör idag Volvo. Även Volkswagen går starkt framåt och närmar sig en 25 procentig andel.

– Vi uppfattar att många av de Saabägare som ska byta bil helst väljer någon Volkswagenmodell snarare än Volvo, säger Fred Göransson.

• Skoda är en uppstickare som tar för sig ordentligt på tjänstebilssidan och vuxit förbi till exempel Toyota.
  • BMW har vuxit 100 procent på tre år och 15 procent anger märket som sitt nästa val.
  • Vad gäller alternativa drivmedel så ser etanolbilens framtid dyster ut, enbart 5 procent av tjänstebilsförarna säger sig vilja ha en.
  • Men en elbil kan över hälften tänka sig att köra, dock vill nio av tio ha en räckvidd långt över de 12-16 mil/laddning som dagens modeller erbjuder.