LEAX Delårsrapport Q2 2024

Fortsatt fokus på långsiktig lönsamhet

Andra kvartalet i sammandrag

•                           Nettoomsättningen minskade till 542,0 MSEK (586,6)

•                           Rörelseresultatet minskade till -6,4 MSEK (32,6)

•                           Resultat före skatt (EBT) minskade till -23,1 MSEK (29,7)

•                           Årets resultat för perioden minskade till -24,4 MSEK (25,9)

•                           Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 27,4 MSEK (50,0)

Första halvåret i sammandrag

•                           Nettoomsättningen minskat till 1 102,8 MSEK (1 147,2)

•                           Rörelseresultatet minskat till 0,0 MSEK (52,3)

•                           Resultat före skatt (EBT) minskade till -23,3 MSEK (43,4)

•                           Årets resultat för perioden minskade till -25,5 MSEK (37,1)

•                           Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 53,8 MSEK (103,3)

Kommentar från VD och koncernchef, Roger Berggren;

Under andra kvartalet 2024 har vi på LEAX fortsatt vårt arbete med att anpassa oss till den snabbt föränderliga marknaden, där komponenter till elfordon fortsatt visar hög volatilitet. Detta har påverkat vår nettoomsättning och rörelseresultat negativt under perioden.

Nettoomsättningen för andra kvartalet uppgick till 542,0 MSEK (558,6), vilket är en minskning med 3,0% jämfört med samma period föregående år. Minskningen beror huvudsakligen på lägre volymer inom personbilsindustrin, men vi har också noterat en generell avmattning på flera av våra nyckelmarknader i Europa. En del av minskningen kompenseras dock av den ökade försäljningen i Sydamerika.

Rörelseresultatet för det andra kvartalet landade på -6,4 MSEK (32,6), vilket är en betydande försämring jämfört med föregående år. Denna nedgång speglar de utmaningar vi står inför, men vi ser samtidigt möjligheter att vända denna trend genom fortsatt fokus på långsiktig lönsamhet.

Vi har tydliga prioriteringar i syfte att stärka vår långsiktiga lönsamhet. Detta sker genom att fokusera på effektivisering, strategiska förbättringar och kostnadseffektivitet. Vidare satsar vi på att förbättra vår kommersiella styrka genom att stärka vår närvaro på befintliga marknader och utforska nya möjligheter till tillväxt. Vår målsättning är att upprätthålla en stark finansiell ställning genom att optimera kassaflöde och minska skuldsättningen. Vi kommer även att fortsätta att dra nytta av våra interna synergier och expertis för att förbättra vår konkurrenskraft och skapa mervärde för våra kunder.

Arbetet fortskrider enligt plan med övergripande kostnadsbesparingar, med förväntning om en långsiktig årlig resultatförbättring på 100 MSEK.

Vi är övertygade om att vår strategi för att anpassa oss till förändrade marknadsförhållanden och teknologiska skiften kommer att ge positiva resultat på sikt. Med stöd av hela organisationen fortsätter vi att arbeta mot våra långsiktiga mål.

Roger Berggren, VD och koncernchef
Telefon: +46 (0)70 655 99 71
E-mail: roger.berggren@leax.com

Jonas Lundberg, CFO
Telefon: +46 (0)70 453 58 14
E-mail: jonas.lundberg@leax.com

Om LEAX

LEAX Group AB (publ) är moderbolag i en koncern ("LEAX Group") med cirka 1 100 anställda. LEAX har verksamhet i Köping, Falun och Falköping i Sverige, Riga och Rezekne i Lettland, Curitiba i Brasilien, Detmold i Tyskland, Mezökövesd i Ungern och Wuxi i Kina. Koncernen designar, utvecklar och industrialiserar avancerade tillverkningslösningar och komplexa produkter för global mobilitet och industriella marknader. Koncernen omsatte 2,2 miljarder kronor 2023.