LEAX Group utser ny Executive Vice President (EVP) & Chief Financial Officer (CFO)

Report this content

Jonas Lundberg har utsetts till Executive Vice President (EVP) & Chief Financial Officer (CFO) för LEAX Group och kommer att påbörja sin anställning under första kvartalet 2024

I sin roll kommer Jonas att rapportera direkt till VD & koncernchef, Tony Nicol, och ingå i ledningsgruppen. Han kommer att ansvara för alla finansiella aspekter inom företaget med fokus på att öka värdet för LEAX och alla dess intressenter.

"Vi är glada över att Jonas ansluter till företaget när vi fortsätter att omvandla vår verksamhet", säger Tony Nicol. "Jonas har omfattande finansiell, operativ och strategisk erfarenhet. Detta, i kombination med hans djupa kunnande och industriella kunskap, kommer att vara en betydande tillgång för LEAX när vi fortsätter att växa".

Jonas har 30 års branscherfarenhet inklusive framgångsrika roller på Aimo/Sumitomo, Oerlikon Balzer och Heidelberg Cement. Han har bred internationell erfarenhet och har en omfattande bakgrund som CFO. Dessutom har Jonas arbetat flera år i roller som COO och VD, vilket har gett honom djupare kunskaper inom strategi, affärsplanering, riskkontroll och förändrings-/transformationsledning.

"Jag är väldigt glad över att få ta mig an denna roll", säger Jonas. "LEAX är ett välkänt och framgångsrikt företag inom tillverkningsindustrin och jag ser fram emot att bidra till företagets framtida utveckling".

Tony Nicol, VD och koncernchef
Telefon: +44 (0)755 728 67 67
E-mail: tony.nicol@leax.com

Om LEAX

LEAX Group AB (publ) är moderbolag i en koncern ("LEAX Group") med cirka 1 100 anställda. LEAX har verksamhet i Köping, Falun och Falköping i Sverige, Riga och Rezekne i Lettland, Curitiba i Brasilien, Detmold i Tyskland, Mezökövesd i Ungern och Wuxi i Kina. Koncernen designar, utvecklar och industrialiserar avancerade tillverkningslösningar och komplexa produkter för global mobilitet och industriella marknader. Koncernen omsatte 1,9 miljarder kronor 2022.