Delårsrapport jan-mars 2002

Report this content

DELÅRSRAPPORT JAN-MARS 2002 * Resultat efter finansnetto för första kvartalet blev minus 4,5 MSEK * Eget kapital 576 MSEK eller 5:29 per aktie, soliditet 98%. * Periodens investeringar uppgick till 12 MSEK en väsentlig sänkning jämfört med tidigare perioder främst på grund av högre mognadsgrad i portföljbolagen * Likvida medel uppgick till 208 MSEK eller 1:91 per aktie * Kostnadsnivån har sänkts till en årstakt om 25 MSEK vilket är en halvering jämfört med 2001. * Marknadsgenombrott i flera bolag, bl.a. Columbitech som tecknat ett OEM-avtal med den amerikanska teknikjätten Symbol Technologies Inc, listat på New York-börsen, och har därmed tagit ledningen inom säkerhet för trådlösa datanätverk - WLAN. * Ledstiernan bygger Europas ledande seed och venture capital bolag med fokus på mobil kommunikation. Noterad på Stockholmsbörsens O-lista. EKONOMISK UTVECKLING Ledstiernans resultat efter finansnetto för första kvartalet uppgår till -4,5 MSEK. Inga nedskrivningar har gjorts under perioden. Förvaltningskostnaderna har kommit ner i nivå med den beslutade lägre årstakten om maximalt 25 MSEK efter de kostnadsanpassningar som initierades under 2001 och som innebär en halvering jämfört med 2001. Ackumulerade nedskrivningar i befintlig portfölj uppgår totalt till 134 MSEK vilka är reserveringar och ej konstaterade förluster. LIKVIDITET OCH FINANSIELL STÄLLNING Ledstiernan har en stark finansiell ställning och hade per 2002-03-31 en kassa om 208 MSEK eller 1:91 per aktie. Ledstiernan har inga låneskulder. Nuvarande kassa bedöms kunna ta bolaget fram till 2005 utan investeringar i nya bolag och utan hänsyn tagen till eventuella inkomster från exitvinster eller andra kapitaltillskott. Bakgrunden till detta är lägre följdinvesteringstakt p g a ökad mognadsgrad i portföljen men även att Ledstiernan nu har medinvestorer i 80% av portföljbolagen. PORTFÖLJENS UTVECKLING INVESTERINGAR OCH FÖLJDINVESTERINGAR Vid periodens utgång hade Ledstiernan 30 portföljbolag till ett totalt investerat kapital om 505 MSEK eller 4:63 per aktie. Som nämnts ovan har nedskrivningar gjorts med 134 MSEK vilket skall ses som reserveringar. Det bokförda värdet på portföljen per 2002-03-31 uppgår således till 371 MSEK eller 3:40 per aktie. Av de investeringar om 12,4 MSEK, som gjordes under perioden var samtliga följdinvesteringar. Inför kvartalsbokslutet har varje enskilt bolag bedömts för att kunna fastställa eventuella under- eller övervärden i förhållande till anskaffningsvärdet. Portföljbolagen är bokförda till det lägsta av anskaffnings- respektive bedömt marknadsvärde. Som tilläggsupplysning redovisar Ledstiernan också portföljen till anskaffningsvärde lika med investerat kapital, samt till transaktionsvärde i de fall där en större finansiering gjorts till tredje part eller om bolagen är noterade på en handelsplats, med senast betalda aktiekurser per den 31 mars 2002. Vid periodens utgång fanns 30 portföljbolag, varav 14 inom fokusområdet mobil kommunikation, vilket utgjorde 64 procent av investerat kapital. [REMOVED GRAPHICS] Under perioden har många av portföljbolagen gjort betydande affärsmässiga framsteg. Som intressanta exempel kan nämnas: Ambio Tech - mobil internetlösning för fastighetsbranschen - har levererat och driftsatt sitt system hos bl.a. Vasakronan, BodenBo, Fortifikationsverket samt Posten. Bolaget har erhållit nya order från Norrbottens Läns Landsting samt från Norrporten vilket innebär att ytterligare ett Ledstiernanbolag uppnår lönsamhet under 2002. CCNOX - är ledande i Sverige på området konsulttjänster inom IT- säkerhet. Bolaget är efter 1,5 års verksamhet i cash-flowbalans och har en stabil och kontrollerad tillväxt. ipUnplugged - ipUnplugged demonstrerade framgångsrikt "seamless roaming" mellan ett CDMA2000 nät och ett WLAN nät på CTIA Wireless i Florida i slutet av mars. Demonstrationen ägde rum tillsammans med Lucent Technologies. Dessutom erhöll ipUnplugged under det första kvartalet ytterligare finansiering från det japanska VC-bolaget Mobile Internet Capital (MIC). MIC, som är delägt av NTT DoCoMo, investerade ytterligare 1,0 MUSD i ipUnplugged, utöver den 1,0 MUSD som MIC investerade under hösten 2001. Bolaget har fått sin första kommersiella order från ett världsledande amerikanskt bolag. Nordic Circle - Nordic Circle består efter den senaste tidens renodling av det helägda bolaget Fyrplus och intressebolaget Nordic Spring Management, i vilket Nordic Circle äger ca 45%. Nordic Circle fortsatte att visa en stabil och god lönsamhet under första kvartalet trots en mycket tuff marknad. North Node - Företaget har utvecklat produkter som möjliggör det uppkopplade hemmet/fastigheten inom segmenten Energi, Säkerhet och Hemvård. Företaget har fått nya order från Platzer Bygg, JM, Bostadsbolaget Mimer samt sin första order i Norge, där man via Sehlmer- Skanska skall leverera utrustning till ombyggnaden av Rikshospitalet. Bolagets nyutvecklade GPRS-lösning har rönt stort intresse vid demonstrationer tillsammans med SonyEricsson på flera internationella mässor. Bolaget har distributions- och marknadssamarbeten med ledande aktörer på marknaden såsom ABB, Ericsson Networks, Momentum, JM, Skanska, Bravida, m.fl. samt med Intelli i Norge. Styrelsen har förstärkts med ny ordförande, Mats Cederholm, tidigare VD och koncernchef i Diligentia och numera ordförande i Sveriges Fastighetsägarförbund. Mint - har haft en positiv utveckling på intäktssidan främst genom framgångar för Mint Marknad och dess parkeringstjänst P-Mint. Samarbetet med Stockholm Parkering har stärkts under perioden bl.a. beroende på den starka efterfrågan på denna typ av mobil tjänst. Inom Mint Teknik har man lyckats attrahera ett antal större företagskunder där Mint agerar underleverantör av teknik. MGON - en av de ledande spelsiterna som idag har 2,5 miljoner unika besökare per månad, har i januari startat sin första prenumerationstjänst på en av sina större siter "The Sims Resource" och har fram t o m mars fått mer än 6 000 prenumeranter. Tillströmningen uppgår till ca 80 nya prenumeranter per dygn. Samarbete har bl.a. inletts med Lunarstorm, en av Sveriges största Communities. Långtgående förhandlingar förs kring Prenumerationstjänsten "The Sims Resource" och spel-servertjänsten "eSports" med bl.a. Telenordia, Telia i Sverige samt SpeakEasy, AT&T, Bell i Nordamerika. Dessutom pågår förhandlingar med större ISP's via MGON's samarbetspartner Telia International Carrier AB. the PhonePages - som utvecklar och säljer system som möjliggör att telefonsamtal kompletteras med bilder, s.k. phonepages, kunde under Q1 presentera sitt koncept "live" för första gången och introducera ett komplett phonepage-system till mobiloperatörer. Lösningen har utvecklats i samarbete med Siemens och Giesecke & Devrient. Dessutom har två av the PhonePages viktigaste patentansökningar godkänts av den internationella patentorganisationen Patent Cooperation Treaty (PCT). Repeatit - har utvecklat ett system av produkter för trådlös anslutning till bredband, R7S III. Produkterna har levererats och är i drift hos bl.a. Norrtälje Energi, Katrineholms Energi och Strängnäs Energi, vilket resulterat i följdorder från dessa samt nya orders från bland annat Vallentuna Energi, Tierps kommun samt från Växjö Energi. Bolaget har också fått sin första order från Norge. Växjö Energi valde Repeatit's produkter bl a i konkurrens med Cisco. Voice Provider har befäst sin position som nummer ett på den svenska marknaden för tjänster inom röstteknologi och talstyrning. Voice Provider visar konkurrenskraft genom att vinna de flesta viktiga upphandlingar inom denna växande marknad. Nya kunder under första kvartalet är bl a Swebus Express, Säfflebussen, SAS och Dagens Industri. AVYTTRINGAR UNDER FÖRSTA KVARTALET I mars begärdes Iquity Systems i konkurs. Ledstiernans ägarandel uppgick till ca 2%. Bolagets bokförda värde var 0. I övrigt har inga avyttringar skett under perioden. UTVECKLING OCH FRAMTIDSUTSIKTER Efter den senaste tidens problemrapporter från telekom-marknaden, är det viktigt att understryka att Ledstiernans portföljbolag arbetar mot många olika underliggande branscher såsom fastighet, energi, finans, spel och retail m.m och har därmed en väl diversifierad portfölj Ledstiernans portföljbolag har mognat på ett positivt sätt. Under 2002 bedömer Ledstiernan att en stor del av portföljen kommer att ha uppnått lönsamhet eller cashflow-balans. Under 2001 och 2002 har Ledstiernan i samband med följdinvesteringar och nyemissioner omförhandlat flertalet av sina tidigare gjorda investeringar i portföljbolagen till dagens marknadsvillkor. Ledstiernans bedömning om att marknadsvärdet på portföljen överstiger de bokförda värdena kvarstår. Utveckling och framtidsutsikter kommenteras utförligt i årsredovisningen för 2001 vilken kan hämtas från hemsidan www.ledstiernan.se eller beställas i tryckt version hos bolaget. VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG Columbitech har fått en genombrottsorder på initialt 4,6 MSEK från den amerikanska teknikjätten Symbol Technlogies. Genom avtalet, som framgent uppskattas vara värt mellan 20 och 40 MSEK per år, blir den svenska säkerhetslösningen Columbitech Wireless VPN en del i Symbols produkt AirBEAM, som hanterar trådlösa WLAN-nät. Affären innebär att Columbitechs teknik nu marknadsförs för miljontals handdatorer i industrin runt om i världen. Portföljbolaget Ekonomi24, som är en internetbaserad affärstidning med fokus på börs- och näringslivsrelaterade nyheter, har i slutet av april 2002 sålts till Affärsvärlden. Som betalning för överlåtelsen erhålles dels en köpeskilling som utbetalas på tillträdesdagen, dels en andel av den nya konstellationens omsättning under den kommande femårsperioden. Ledstiernan äger 24,6% i Ekonomi24. Det bokförda värdet på innehavet är sedan tidigare nedskrivet till 0, varför transaktionen kommer att ge upphov till en reavinst. På bolagsstämma den 25 april 2002 beslöts ge styrelsen bemyndigande att vid ett eller flera tillfällen öka aktiekapitalet med högst 15 MSEK genom utgivande av högst 50.000.000 aktier. Bemyndigandet gäller även rätt att inom samma ram utge konvertibla skuldebrev respektive skuldebrev förenade med teckningsoptioner. Bemyndigandet innefattar rätt för styrelsen att fatta beslut om att emissioner skall kunna ske med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och/eller med villkor om apport och/eller kvittning. Bemyndigandet skall endast gälla utgivandet av B-aktier. Bemyndigandet möjliggör för Ledstiernan att agera i samband med den konsolidering som startats av den nordiska riskkapitalmarknaden. Styrelsen omvaldes i sin helhet dock med den förändringen att Kaj-Erik Relander, partner i Accel Partners och tidigare koncernchef i Sonera, på egen begäran valdes till suppleant istället för ordinarie ledamot. Det beslöts att arvode till styrelsen skulle utgå med totalt 1.100 TSEK, vilket är en sänkning från föregående år med 900 TSEK. Det beslöts att ingen utdelning kommer att lämnas för 2001. SKATT Ledstiernans ansökan om förhandsbesked avseende investmentbolagsstatus har i mars 2002 fått avslag av Regeringsrätten. Företagsskatteutredningens förslag till ny företagsbeskattning som avses träda i kraft under 2003 eliminerar dock behovet av ett sådant förhandsbesked då förslaget innebär att reavinster vid försäljning av onoterade innehav samt utdelningar framgent blir skattefria. Ledstiernans outnyttjade förlustavdrag per 2001-12-31 uppgick till ca 260 MSEK vilka får utnyttjas i det nya systemet. PERSONAL Antal anställda vid periodens slut uppgick till 11 personer. Stockholm den 7 maj 2002 LEDSTIERNAN AB (publ) Johan Wachtmeister Verkställande direktör Denna rapport har inte granskats av bolagets revisorer. Kommande rapporttillfällen Halvårsrapport per 30 juni 2002 15 augusti 2002 Delårsrapport per 30 september 2002 12 november 2002 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/07/20020507BIT00520/wkr0001.pdf Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/07/20020507BIT00520/wkr0002.doc Hela rapporten