ipUnplugged genomför nyemission om 18,5 miljoner

Ledstiernans portföljbolag ipUnplugged genomför nyemission om 18,5 miljoner kronor Ledstiernans portföljbolag ipUnplugged, vars produkter möjliggör mobilitet i och mellan alla typer av nätverk, genomför en nyemission om 18,5 miljoner kronor. Det är de redan existerande aktieägarna japanska Mobile Internet Capital (MIC) och Industrifonden som skjuter till ytterligare kapital. I en värld där affärsanvändarna blir allt mer mobila ökar behovet av tillgång till affärskritiska applikationer och information. ipUnplugged är ledande inom utvecklingen av lösningar för säker mobil access till företagsnätet. Med en lösning från ipUnplugged blir det möjligt för användaren att röra sig sömlöst mellan olika typer av nätverk såsom WLAN, GPRS och LAN utan att ändra inställningar eller logga in på nytt. "Finansieringen stärker ipUnplugged ytterligare på marknaden för mobila lösningar och ger oss möjligheten att öka vår internationella satsning. Kapitaltillskottet kombinerat med en positiv marknadsutveckling gör att vi ser mycket ljust på framtiden" säger Magnus Lengdell, VD för ipUnplugged. Före följdinvesteringen ägde Ledstiernan 46,8% av ipUnplugged. I och med följdinvesteringen minskar Ledstiernans ägande till 42,6%. Övriga externa ägare i bolaget är Mobile Internet Capital med 14,9% och Industrifonden med 12,4%. Den resterande andelen ägs av bolagets grundare. För ytterligare information kontakta: Jonas Lindgren, Investment Manager Ledstiernan, tel 08-545 035 00 el. 0708-78 41 23 Magnus Lengdell, VD ipUnplugged, tel 08-725 59 00, mobil 0709-68 43 70 Om Ledstiernan Ledstiernan är Sveriges ledande riskkapitalbolag inom mobil kommunikation. Mer än hälften av kapitalet är investerat i mobila kommunikationslösningar och trådlös teknologi. Ledstiernans aktie är noterad på Stockholmsbörsens O-lista (www.ledstiernan.se). Om Mobile Internet Capital Mobile Internet Capital (MIC) är Japans ledande venture capital-bolag med fokus på sektorerna mobilt internet och trådlös kommunikation. MIC är uppbackat och delägt av NTT DoCoMo (www.mickk.com). Om Industrifonden Industrifonden är en aktiv medfinansiär som erbjuder tillväxtkapital, kompetens och nätverk till svenska framtidsföretag. Med hjälp av kompetent kapital bidrar Industrifonden till att skapa nya svenska framtidsföretag med världen som marknad (www.industrifonden.se). Om ipUnplugged ipUnplugged utvecklar och säljer en ny kategori av nätverksprodukter och systemlösningar som möjliggör mobilitet i och mellan alla typer av nätverk -- trådbundna och trådlösa nät, Internet och mobiltelefoni nät, bredbandsanslutning till hemmet eller företagsnätverk -- även kallat Seamless Roaming (www.ipunplugged.com) ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/17/20020917BIT00600/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/17/20020917BIT00600/wkr0002.pdf