Japanska MIC investerar ytterligare 1 miljon USD i portföljbolaget ipUnplugged

Report this content

Japanska MIC investerar ytterligare 1 miljon USD i portföljbolaget ipUnplugged NTT DoCoMos venture capital bolag, MIC (Mobile Internet Capital) har beslutat sig för att investera ytterligare 1 miljon USD i Ledstiernans portföljbolag ipUnplugged. ipUnplugged utvecklar och säljer en ny kategori av nätverksprodukter och systemlösningar som möjliggör mobilitet i och mellan alla typer av nätverk - trådbundna och trådlösa nät, Internet och mobiltelefoni nät, bredbandsanslutning till hemmet eller företagsnätverk - även kallat Seamless Roaming. "Vi ser ett stort behov av ipUpnpluggeds produkter på den japanska marknaden med syftet att integrera WLAN och tredje generationens mobilnät (3G)." säger Hidemi Moue, VD MIC. "Det är mycket positivt att MIC utnyttjar möjligheten att investera ytterligare och vi ser det som en bekräftelse på den stora potentialen för ipUnplugged såväl i Japan som på andra marknader." säger Johan Wachtmeister, VD Ledstiernan. "Vi ser MIC´s investering som ett starkt förtroende för ipUnplugged och vår produktportfölj. Detta är en bekräftelse på vår strategiska satsning på Japan och andra asiatiska marknader." säger Magnus Lengdell, VD ipUnplugged. MIC som under föregående år knutit ett samarbetsavtal med Ledstiernan, har nu totalt investerat 2 miljoner USD i bolaget. Ledstiernan har investerat 72,3 MSEK och ägarandelen uppgår efter transaktionen till 46,8%. För ytterligare information, vänligen kontakta: Johan Wachtmeister, VD Ledstiernan, 08-545 035 00 Magnus Lengdell, ipUnplugged, 08-725 59 00, 0709-684 370 Om ipUnplugged ipUnplugged utvecklar och säljer en ny kategori av nätverksprodukter och systemlösningar som möjliggör mobilitet i och mellan alla typer av nätverk -- trådbundna och trådlösa nät, Internet och mobiltelefoni nät, bredbandsanslutning till hemmet eller företagsnätverk -- även kallat Seamless Roaming. Seamless Roaming ger [slut]användaren intrycket av att alltid vara uppkopplad mot ett och samma nät, oberoende av uppkoppling. Val av uppkoppling sker automatiskt, med resultatet att användaren alltid får tillgång till det "bästa" av de tillgängliga näten. Affärsanvändare är den primära målgruppen av lösningen, då de blir allt mer mobila i sitt dagliga arbete och sålunda är i ett stort behov av mobil datakommunikation, speciellt med säker uppkoppling till det interna företagsnätet. Produkterna, vilka utgörs av såväl hård- som mjukvara, består av mobilitets routrar (Mobile Service Router, MSR), AAA- (Authentication, Authorization, Accounting) server samt mobil-klient mjukvara för Windows ME/2000/XP/PocketPC och är helt och fullt baserade på öppna standarder från IETF (Internet Engineering Task Force), 3GPP och 3GPP2 (3rd Generation Partnership Project 1 och 2). Produkterna och systemlösningen säljs till såväl mobil operatörs- som företagsmarknaden, där den första applikationen av lösningen är integration of publika WLAN (802.11b) "hot- spots" med 2.5G/3G (GPRS/UMTS/CDMA2000) mobilsystem. För tillverkning, logistik och service, samt försäljning i viss mån, har partnerrelationer etablerats med världsledande företag som t.ex. IBM och Solectron. ipUnplugged har 45 anställda med huvudkontor i Stockholm. Om Mobile Internet Capital Mobile Internet Capital (MIC) är Japans ledande venture capital-bolag med fokus på sektorerna mobilt internet och trådlös kommunikation. MIC är uppbackat och delägt av NTT DoCoMo (www.mickk.com) Om Ledstiernan Ledstiernan är Sveriges ledande riskkapitalbolag inom mobil kommunikation. Ledstiernan är en aktiv ägare som tillför kapital och kompetens till unga företag med hög tillväxtpotential. Mer än hälften av portföljens kapital är investerat inom mobila kommunikationslösningar och trådlös teknik. Noterad på Stockholmbörsens O-lista. www.ledstiernan.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/13/20020213BIT00870/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/13/20020213BIT00870/bit0002.pdf