Kommersiellt genombrott för Ledstiernans portföljbolag Ambio Tech AB

KOMMERSIELLT GENOMBROTT FöR LEDSTIERNANS PORTFöLJBOLAG AMBIO TECH AB Ett strategiskt samarbete inom mobil kommunikation på fastighets- och servicemarknaden med industrijätten ABB Ambio Tech AB har inlett ett samarbete kring sitt mobila service- och förvaltningssystem Focuz, med den internationella industrijätten ABB. Samarbetet innebär att ABB Building Systems vid full implementering skall ha implementerat Focuz för sina 600 servicetekniker för att därmed, kunna minska kostnader om 10-15 MSEK per år. ABB Building System har inlett samarbete med Ambio Tech AB om att implementera systemet Focuz för detta bolags förvaltnings- och servicefunktioner. Samarbetet kan vid full implementering innebära att ca 600 servicetekniker hos ABB Building är användare av Focuz-systemet. Fullt utnyttjat beräknas kostnadsbesparingarna på årsbasis för ABB:s del uppgå till mellan 10 - 15 MSEK netto. Jag ser avtalet med ABB Building Systems som en kvalitetsstämpel på vårt system Focuz och en kvittens på de effektivitesthöjningar och kostnadsbesparingar vårt system möjliggör. Även våra tidigare tecknade avtal med kunder som Posten, Norrbottens läns landsting, Fortifikationsverket med flera visar att Focuz kommer att bli en mycket efterfrågad produkt i framtiden på service- och fastighetsmarknaderna, säger Lars Eriksson, vd på Ambio Tech. Med ingångna avtal beräknas Ambio nå lönsamhet från och med 2:a halvåret 2002. År 2003 beräknas omsättningen bli ca. 50 MSEK, i huvudsak baserat på redan ingångna avtal. Bolaget ska för år 2003 också kunna uppnå en betydande vinst. För att säkra ytterligare expansion i samband med denna order stärker Ambio sin kassa med en emission om 3 MSEK från Ledstiernan. Detta är ännu ett tecken på att marknaden för mobila applikationer nu tar fart. Det är speciellt glädjande att det är traditionella industriföretag som ABB som på detta sätt visar på möjligheten av betydande effektivitetsförbättringar och kostnadsbesparingar med mobila lösningar. Ambio's system tar nu en ledande position som plattform för mobila arbetsstyrkor, med en bred potential inom såväl fastighetssektorn som andra servicenäringar som installatörer, landstingpersonal och annan driftspersonal, säger Johan Wachtmeister, vd på Ledstiernan. För ytterligare information kontakta: Lars Eriksson, VD Ambio Tech AB Tel: 08-663 02 50, 0708-27 71 77 Johan Wachtmeister, VD Ledstiernan Tel: 08-545 035 00, 0708-78 41 20 Om Ambio Tech AB Ambios affärsidé är att erbjuda fastighetsägare och serviorganisationer möjlighet att effektivisera och kvalitetssäkra sin serviceverksamhet som förvaltning av fastighetsbestånd, installationer och andra skötselobjekt genom att använda ny teknik via mobiltelefon eller handdator. Idag samarbetar Ambio Tech AB bland annat med IBM, Ericsson, Frontec, AU- System och Uniweb. Ambio Tech AB har kontor i Stockholm och Boden. För mer information, besök www.ambio.se. Om Ledstiernan Ledstiernan bygger Europas ledande seed och venture capital bolag med fokus på mobil kommunikation. Noterad på Stockholmsbörsens O-lista www.ledstiernan.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/12/20020612BIT00240/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/12/20020612BIT00240/wkr0002.pdf