• LEDSTIERNAN/

Ledstiernans portföljbolag ipUnplugged arbetar med branschens tunviktare för att erbjuda säkra, mobila datalösningar öve

LEDSTIERNANS PORTFÖLJBOLAG ipUNPLUGGED ARBETAR MED BRANSCHENS TUNGVIKTARE FÖR ATT ERBJUDA SÄKRA, MOBILA DATALÖSNINGAR ÖVER 3G OCH TRÅDLÖSA NÄT ipUnplugged offentliggjorde idag ett samarbete med Lucent Technologies och ett flertal andra ledande dataföretag. Målet är att leverera kompletta operatörslösningar som möjliggör en säker och enkel uppkoppling för företagsanvändare till deras företagstillämpningar oavsett var den anställde är. Det gemensamma produkterbjudandet går under namnet "Lucent Secure Mobile Data Solutions for Enterprises". Lösningen tillåter företagsanvändaren att på ett säkert sätt skicka email, söka i företagsdatabasen och läsa på intranätportalen via de båda tredje generationens mobilstandarder - cdma2000 och UMTS - samt via de alltmer vanligt förekommande lokala trådlösa nätverken som byggs på företag och offentliga platser. Detta görs möjligt i Lucent´s erbjudande även i de fall där tillämpningarna placerats på servrar bakom företagets brandvägg. ipUnplugged bidrar till lösningen med sin roaming gateway och dess tilläggsprogrammvaror i form av en klient och ett konfigureringssystem. Tillsammans utgör dessa tre produktkomponenter basen för en enkel och skalbar mobilitetslösning där användaren obemärkt kan falla tillbaka på 3G nätet när datorn är utom räckhåll för de trådlösa nätverken. Bland de övriga företagen som bidrar till den totala lösningen från Lucent finns Agere Systems (ORiNOCO® Wireless Networks), HP, iPass och Sierra Wireless. "Att bli invald i detta högkvalitativa företagskonsortium, är ett kvitto på vår förmåga att utveckla säkra, mobila lösningar som även passar storskaliga operatörsinstallationer," säger Magnus Lengdell, VD på ipUnplugged. "Vi ser verkligen fram emot att inom konsortiets ramar erbjuda mobiloperatörerna möjligheten att nå ut till företagsmarknaden med lösningar för säker, mobil access till vanliga intranättjänster och med högsta möjliga dataöverföringshastighet som måtto." "ipUnplugged är ett företag som bidrar med unika egenskaper i vår produktportfölj och vi är därför mycket nöjda med att ha ipUnplugged som partner," säger John Marinho, vice VD inom Lucent's Mobility Solutions Group. "Jag anser att deras banbrytande arbete med att ta fram skalbara lösningar baserat på både Mobile IP och WiFi standarderna är unikt i sitt slag och kommer att vara en viktig faktor till att företagsanvändare slutligen kommer att kunna utnyttja mer än ett nät utan att behöva bekymra sig om var, när och hur det ska ske." (För mer information om "Lucent Secure Mobile Data Solutions for Enterprises", var vänlig see bilagt pressmeddelande.) ipUnplugged AB, erbjuder företagsanvändare en enkel och säker lösning för att förflytta sig mellan två eller flera nät på ett sömlöst sätt. ipUnplugged utvecklar och marknadsför en ny kategori av nätverksprodukter och lösningar som går under beteckningen roaming client, roaming gateway och roaming server. Tillsammans utgör de basen för en skalbar kundinstallation oberoende av nät - fast eller trådlöst, lokalt eller globalt. Användaren garanteras alltid bästa möjliga bandbredd utan krav på någon manuell konfigurering. ipUnplugged AB är eprivatägt. Företagets huvudkontor ligger i Stockholm. För mer information om ipUnplugged, se: http://www.ipUnplugged.com. För mer information kontakta: ipUnplugged Magnus Lengdell +46-709-684 370 (mobile) magnus ipunplugged.com Lucent Technologies Ichiro Kawasaki +1 973-386-3479 (office) +1 973-477-4793 (mobile) kawasaki@lucent.com Lucent Technologies Kurt Steinert +1 973-386-8438 (office) +1 908-285-1641 (mobile) ksteinert@lucent.com # # # ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/17/20020717BIT00460/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/17/20020717BIT00460/wkr0002.pdf