Nyemission ger svenska Columbitech 15 miljoner

Nyemission ger svenska Columbitech 15 miljoner Ledstiernan huvudfinansiär i företagets USA-expansion Svenska mjukvaruutvecklaren Columbitech meddelar idag att man tagit in 15 miljoner kronor i en nyemission. Pengarna är öronmärkta för företagets satsning på USA, där man sedan tidigare har viktiga samarbeten med bland andra Symbol och Hewlett-Packard. I nyemissionen deltog företagets nuvarande investerare, däribland Ledstiernan, Servisen, och Pelago Venture Partners. Columbitech utvecklar mjukvara som säkrar trådlös företagsdata i mobila uppkopplingar och trådlösa nätverk. Efter vårens genombrottsaffär med amerikanska Symbol, en av världens största tillverkare av trådlös teknik, har Columbitech tagit ledningen inom trådlös VPN-teknik. Den största marknaden för denna teknik finns i USA, vilket är skälet till att företaget nu planerar för denna utlandsexpansion. - Nyemissionen ska användas för vår satsning i USA, där responsen för våra produkter har varit överväldigande. Vår lokala närvaro kommer först och främst ägnas åt våra samarbeten med Symbol och Hewlett-Packard, säger Pontus Bergdahl, VD Columbitech. - Columbitech har på kort tid blivit världsledande inom sin nisch. Rent ekonomiskt har företaget utvecklats helt enligt plan och det är med stort intresse vi nu deltar i den stundande USA-satsningen, säger Johan Wachtmeister, VD Ledstiernan. Efter denna nyemission har Columbitech fått in 25 miljoner kronor under 2002. Totalt har bolaget fått in 61 miljoner kronor från sina finansiärer sedan starten i maj 2000. Ledstiernans andel av nyemissionen är 5 miljoner kronor. Ledstiernan har totalt investerat 16,5 miljoner kronor för 18% av aktierna i bolaget. För ytterligare information kontakta: Pontus Bergdahl, VD Columbitech, Tel 08-556 08 100 alt. 070-495 16 14 E-post: pontus.bergdahl@columbitech.com Johan Wachtmeister, VD Ledstiernan, Tel 08-545 035 00 alt. 0708-78 41 20 E-post: johan.wachtmeister@ledstiernan.se Om Columbitech Columbitech utvecklar och marknadsför mjukvara för säker trådlös access till företagsdata. Columbitechs produkter används över hela världen av mobil personal inom bl.a. poliskårer, teknisk service och industri. Columbitechs teknologi är speciellt framtagen för trådlösa terminaler och möjliggör end-to-end säkerhet, stabil uppkoppling och fördubblad överföringshastighet. Columbitechs produkter har licensierats till bland annat Symbol Technologies och Diversinet. Columbitech är privatägt och har kontor i Stockholm. För mer information, besök www.columbitech.com. Om Ledstiernan Ledstiernan är Sveriges ledande seed och venture capital bolag inom mobil kommunikation. Mer än hälften av kapitalet är investerat i mobila kommunikationslösningar och trådlös teknologi. Ledstiernans aktie är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. (www.ledstiernan.se) ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/17/20020917BIT00260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/17/20020917BIT00260/wkr0002.pdf