Första Legogubben till rymden

Report this content

Tekniska museets rymdutställning kompletteras snart av en Legovecka i rymdens tecken. Legofrälsta barn och vuxna från hela Sverige samlas för att bygga ett gigantiskt rymdlandskap av Lego och prova på Lego framtaget i samarbete med Nasa. Samtidigt pågår en tävling där en lycklig vinnare får skicka upp sin egen Legogubbe i rymden.

Mellan den 1-4 juni är det Legorymdvecka på Tekniska Museet. Rymdfrälsta små och stora barn från hela Sverige samlas för att bygga ett gigantiskt rymdlandskap i Lego och fritt använda sin fantasi bland de hundratusentals legobitar som står till förfogande.  Under dagarna finns även en möjlighet att delta i en tävling där första pris är en riktig rymdresa – inte för barnet dock, utan för barnets egen Legogubbe.

På plats finns även Legorymdskepp och raketbaser, framtagna i samarbete med Nasa, och utformade för att genom lek väcka barns intresse för naturvetenskap, teknik och matematik.

-          Tekniska Museet och Lego delar visionen att ge barn och unga möjlighet att lära, utvecklas, utforska och förstå hur saker och ting hänger ihop på ett lustfyllt sätt. Under Legodagarna ges möjligheten att släppa loss sin kreativitet och fantasi, utan tak eller gräns, kring allt som berör rymden, avslutar John Andersson, marknadschef, LEGO Sverige.

För vidare information, kontakta:

Emelie Evenstedt, presskontakt                                                    Maria Nelson, presskontakt
+46 (0) 739 43 45 44                                                                       +46 (0) 739 60 60 88
emelie@domingopr.se                                                                   maria@domingopr.se

Om LEGO: LEGO Gruppen är ett familjeägt företag baserat i Billund, Danmark. Företaget grundades 1932 och är idag en av världens ledande tillverkare av leksaker för barn med omkring 7500 globalt anställda. LEGO Gruppen strävar efter att utveckla barns kreativa förmågor. LEGO produkter kan köpas i mer än 130 länder. LEGO och LEGO logotyp är delar av varumärket The LEGO Group.