Många nyheter på familjernas favoritdestination

Report this content

Södra Danmark har under ett antal år satsat stort på semestrande barnfamiljer och LEGOLAND® Billund Resort är i dag en destination i världsklass.  Här finns mängder av upplevelser för små och stora semesterfirare. Några av nyheterna i år är:·

• Ny, galen vattenrutschbana på Lalandia
  • Nya bunkermuseet Tirpitz öppnar i Esbjerg
  • Ny utställning om vadarfåglar i världsarvet Vadehavscentre
  • Västkustens största shoppingcenter öppnar i Esbjerg
  • World’s tallest i Miniland på LEGOLAND® visar världens högsta byggnader i miniformat
  • 80 nya boenden med LEGO® -teman byggs för att möta den ökade efterfrågan

Södra Danmark har länge samarbetat för att bli en favoritdestination för barnfamiljer, och det ser det ut som att området, som går under namnet LEGOLAND® Billund Resort, har lyckats. Efterfrågan är så stor att det även i år byggs nya boenden för att möta efterfrågan. En rad nyheter presenteras i år, några av dem nedan.

Twister – en vattenrutschbana för den modige

Populära vattenlandet Lalandia i Billund presenterar i år en 102 meter lång vattenrutschbana som fått namnet Twister. Som namnet avslöjar bjuder den på en galen åkning i full fart ner i en gigantisk tratt. Efter flera varv i tratten susar man mot botten och landar till slut säkert i Aquadome. För att få åka den nya vattenrutschbanan måste man vara 110 centimeter lång.

Läs mer på https://www.lalandia.dk/da-dk/billund/g%C3%A5-p%C3%A5-opdagelse/aquadome

Gammal kanonbunker öppnas upp för nyfikna

I juli 1944 började tyskarna bygga den stora Tirpitz-bunkern, som ingick som en del i den tänkta Atlantvallen. Kriget slutade innan bunkern var färdigbyggd och sedan dess har den stått där som ett minne av andra världskriget.

Till sommaren öppnar det nya Tirpitz, som bunkern blir en del av. Genom en underjordisk tunnel kommer man in i den gamla kanonbunkern där man kan gå på upptäcktsfärd i den mörka bunkern från andra världskriget. Bakom den nya Tirpitz ligger den danska aritektfirman BIG Bjarke Ingels Group som har inspirerats av den råa naturen coh histrorien som omger det nya museet.

Läs mer på http://www.visitwestdenmark.com/ln-int/tirpitz-stillingen-gdk609864

Ny utställning om flyttfåglar i faschinerande världsarv

Man behöver inte vara specialintresserad av fåglar för att faschineras av nationalparken Vadehavet. Parken sträcker sig längs hela den danska västkusten och är en sällsynt upplevelse. När tidvattnet drar sig undan myllrar havsbonnen av liv.Utställningen Sträckfåglarnas Vadehav på det nya Vadehavscentret är ett samarbete mellan danskar, tyskar och holländare och har sannolikt bidragit till att centret i dag blivit ett av Unescos Världsarv. Den nya byggnad som inrymmer den nya utställningen Flyttfåglarnas Vadehav är ritad av arkitekt Dorthe Mandrup, som på ett finstämt sätt fått byggnaderna att anpassas till de ursprungiga, ritade av arkitekt Johan Carlson.

Läs mer på http://www.vadehavscentret.dk/en/frontpage/

Västkustens största shoppingcenter öppnar

Till sommaren öppnar västkustens största shoppingcentrum. Broen kommer att ligga mitt i Esbjerg och ha ett brett utbud som riktar sig till hela familjen. Centret kommer att ha 60 butiker oh 700 parkeringsplatser med gratis parkering i fyra timmar.

Läs mer på http://www.visit-esbjerg.com/ln-int/esbjerg/shopping-in-esbjerg

Världens största byggnader flyttar in på LEGOLAND

Den stora nyheten i parken i år är det helt nya området World’s Tallest i Miniland, som visar kopior av världens fem största byggnader: Burj Khalifa, Makkah Royal Clock Tower Hotel, Shanghai Tower, One World Trade Center, Taipei 101, Eiffeltornet och LEGOTOP®.

Antalet besökare i parken och i hela området Legoland Billund Resort har ökat stort de senaste åren, vilket bidragit till att Legoland i år inviger 80 nya efterlängtade boenden. I år får LEGOLAND® Holiday Village 50 nya stugor med LEGO®NINJAGO™-teman, 30 nya vildmarkstunnor att bo i och en stor ny lekpark till säsongen 2017.

Är du intressrad av att komma på invigningen eller av en pressresa, kontakta Karin Pontén, se nedan.

För högupplösta bilder, gå in på http://www.mynewsdesk.com/dk/legolandbillund

För mer information, kontakta gärna:

Kasper Tangsig, pr- och sociala mediekoordinator LEGOLAND, tfn +45 7950 1801, kasper.tangsig@legoland.dk

Karin Pontén, Vår pr-byrå, tfn +46 708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Taggar: