• Leimdörfer/

Bostadstransaktioner hetast på fastighetsmarknaden - Leimdörfer störst med 9 miljarder kronor under 2010

Report this content

Bostadsaffärer som andel av den totala transaktionsvolymen har ökat efter finanskrisen, precis som efter IT-krisen. Hittills i år utgör bostadsaffärer cirka 35 % av den totala transaktionsvolymen jämfört med 19 % i genomsnitt under perioden 2005 till 2009. ”Bostadstransaktioner har blivit en viktig del av Leimdörfers verksamhet; bara under 2010 har vi genomfört över 15 bostadstransaktioner till ett värde om 9 miljarder kronor, motsvarande en marknadsandel om 45 %. Intresset att köpa bostäder är stort såväl från bostadsrättsföreningar som från investerare. De senare lockas av en intressant riskjusterad avkastning”, säger Sven Dahlin, VD på Leimdörfer.

STOCKHOLM — 21 oktober 2010

Ett urval av Leimdörfers bostadstransaktioner under 2010:

• Rådgivare till Vasakronan vid avyttringen av Bostadsaktiebolaget Dombron med 77 bostadsfastigheter i Stockholm, Göteborg och Uppsala och en uthyrbar area om cirka 480 000 m². Portföljen förvärvades av Fjärde AP-fonden i juli 2010 för 5,4 miljarder kronor i underliggande fastighetsvärde – den största transaktionen i Sverige sedan 2008.

• Rådgivare till Varnäs Förvaltning vid avyttringen av 31 bostadsfastigheter i Västerås och Eskilstuna med en uthyrbar area om cirka 96 000 m². Portföljen förvärvades av Ikano Fastigheter i maj 2010. ”Intresset för portföljen var mycket stort genom hela försäljningsprocessen, med många bud och parallell slutförhandling”, säger Sven Dahlin.

• Ombildningar till ett värde om cirka 1,5 miljarder kronor under 2010. Exempelvis årets största försäljning av enskild bostadsfastighet då Leimdörfer var rådgivare vid avyttringen av bostadsfastigheten Korporalen 9 på Strandvägen i Stockholm för 795 miljoner kronor i juni 2010. ”Leimdörfer initierade avyttringar till bostadsrättsföreningar i större omfattning 1997 och har genomfört över 170 ombildningar sedan dess, både i storstäder och mindre orter och intresset är fortsatt stort”, säger Carl Bodin, ansvarig för bostadstransaktioner på Leimdörfer.

Leimdörfer har en handfull pågående uppdrag på ett flertal orter i Sverige. ”Efterfrågan på fastigheter med låg risk och ett förutsägbart långsiktigt kassaflöde såsom bostadsfastigheter är stor”, säger Carl Bodin.

För ytterligare information, kontakta:

Sven Dahlin, VD
08-53 52 45 12 eller 070-910 34 50

Carl Bodin, ansvarig bostadstransaktioner
08-53 52 45 15 eller 070-877 48 00

Om Leimdörfer
Leimdörfer grundades 1992 och är den ledande finansiella rådgivaren vid fastighetsrelaterade transaktioner i Norden. Leimdörfer är helägt av partners och erbjuder fullt oberoende rådgivning utan intressekonflikter. Under 2010 har Leimdörfer genomfört fler än 20 transaktioner till ett totalt värde om 15 miljarder kronor. Firman har drygt 30 anställda med kontor i Stockholm och Helsingfors. För mer information, vänligen besök
www.leimdorfer.se.