Årets Babyprodukt 2022 - Bugaboo Giraffe

I ett stort utbud av existerande matstolar för barn är det en bragd att lyckas utmärka sig som ännu bättre och ännu mer genomtänkt. Bugaboo Giraffe är stolen som kan följa med i familjen länge. Där har vi några av argumenten för att ge priset som Årets Babyprodukt till just denna stol.

Från födseln med Giraffe-set för nyfödd, som fästs på stolen eller användas separat med en gungram. Därefter med Giraffe Babyset för det lite större barnet, som kommer med en praktisk sele. Vill man använda Giraffe fristående kan man köpa till stolens matbricka.

Egentligen kan Giraffe hänga med barnet livet ut. Maxvikten är 100 kg och stolen känns stabil även som tillfällig sittplats för en förälder. Inte bara fotstödet, utan innovativt nog även själva sittytan på Bugaboo Giraffe är enkelt justerbar i höjd. På några sekunder kan stolen med bara två knapptryck anpassas för vilken ålder och längd som helst.

Designen passar in i alla hem, både estetiskt tilltalande och funktionell. De inbyggda tassarna glider tyst över golvet, Giraffe kan skjutas in mot bordet så att bakbenen knappt sticker ut och stolen är ovanligt lätt att göra ren. Tillhörande, tvättbara dynset är vattenavstötande och babyset samt bricka kan köras i diskmaskin.

Utöver att vara en fantastisk produkt är Giraffe även utmärkt producerad, mer hållbart tillverkad tack vare användning av ISCC-certifierad bioplast. 96 procent av plasten är växtbaserad, något som minskar CO2-avtrycket med 61 procent.

Lek- och Babybranschen utser Årets Babyprodukt via en opartisk jury bestående av både branschpersoner och föräldrar. Produkten ska ha lanserats i Sverige under aktuellt år eller under Q4 året innan. Den ska ha ett nyhetsvärde mot tidigare versioner och uppfylla gällande säkerhetsnormer och finnas tillgänglig på marknaden under aktuellt år.

”Genom att ha tagit något som redan funkade bra, och lyckas göra det både bättre och mer hållbart, förtjänar Bugaboo Giraffe sin utmärkelse som Årets Babyprodukt 2022 säger juryn.”

För mer information vänligen kontakta:
Ulrika Magnusson, ordförande juryn Årets Babyprodukt på ulrika.magnusson@ahlens.se eller på tel. 0703-05 42 50

För bilder kontakta:
Jennifer Rydén, jennifer@lekobaby.se eller på tel. 070-590 76 97

Lek- och Babybranschen är branschorganisationen för alla aktörer, tillverkare, grossist, importör eller återförsäljare på den svenska marknaden för leksaker, hobby-, barn- och babyprodukter. Lek & Babybranschen arbetar för en sund utveckling av branschen, både ur ett ekonomiskt och etiskt perspektiv.

Vänersborgsvägen 5
746 34 Bålsta