Årets babyprodukter – klart med nomineringar

Utmärkelsen kan ges i fyra kategorier: Säkerhet, Barn på väg, Miljö samt Sköta, äta, sova. Förutom att vinna en kategori så kan man också bli ”Årets Babyprodukt 2020”

Det är branschorganisationen Lek & Babybranschen som utser Årets Babyprodukt via en jury bestående av både branschpersoner och föräldrar. Kriterier är att produkten ska ha lanserats i Sverige under aktuellt år eller under Q4 året innan, ha ett nyhetsvärde mot tidigare versioner, uppfylla gällande säkerhetsnormer och finnas tillgänglig på marknaden under aktuellt år. Vinnarna kommer presenteras i slutet av november.

Och de nominerade 2020 är …

Påhoj

Påhoj är cykelsitsen som blir en barnvagn på några sekunder. Det är bara att fälla ut hjulen, lyfta av sätet, fälla ut handtaget och du är redo att promenera vidare – så enkelt! Med Påhoj blir vardagen enklare samtidigt som man får möjlighet att åka på spontana äventyr med sina små.

Bumprider Seat+

Bumprider Seat+ är ett tillbehör till ståbrädan Bumprider Ride-On Board, som ger ditt barn möjlighet att sitta när de små benen inte orkar eller vill stå. Det är den enda sitsen i världen med inbyggd fjädring och den har avtagbar sits för enkel rengöring.  Ultralätt vikt, 0,7 kg, integrerad sätesupphängning, vändbar sätesriktning och justerbar sitthöjd.

Axkid One

Axkid One är enda bakåtvända bilbarnstolen på marknaden med ISOfix som är i-Size godkänd upp till ca: 7 år eller upp till 125 cm/23 kg. Samtliga övriga bilbarnstolar med isofix är godkända till 105 cm och 18 kg (ca 4år). Axkid One erbjuder därmed ytterligare 3 års bakåtvänt åkande och möjliggör för fler barn att åka bakåtvänt ännu längre (ca 7år). Det säkraste alternativet för våra barn.

Owlet Smart Sock

Owlet Smart Sock är ett babylarm som för tekniken framåt och räddar liv. Smart Sock fästs på barnets fot och med en inbyggd pulsoximeter mäter den barnets syrehalt och hjärtfrekvens. Smart Sock skickar sen signaler till basstationen som lyser grönt för att visa att allt är bra, eller larmar med ljus och ljud om en förändring skulle ske. Via Owlets app kan föräldrar se streamed info om barnets hälsa på mobilen. Ett smart sätt att veta att ditt barn mår bra när det sover.

BeSafe iZi Transfer

Svårt att lyfta en sovande bebis utan att hen vaknar? iZi Transfer är lösning som alla föräldrar har väntat på. Med den här unika bärenheten kan du enkelt flytta din sovande bebis både i och utanför hemmet. iZi Transfer är utvecklad tillsammans med sjukgymnaster och anpassar sig efter bebisens kropp så att barnet inte behöver ändra sovställning. Den har genomgått tuffa säkerhetstester och är godkänd för att användas i babyskydd och ”2-i-1”-bilstolar.

Elvie Pump

Elvie Pump är en sladdlös bröstpump, som enkelt placeras i din amnings-bh, och sedan sköter resten. Den är dessutom såpass tyst att du nästan inte märker av den. Bröstpumpen kan kopplas till en gratisapp där du exempelvis kan se amningshistorik och hur mycket du pumpat. Elvie Pump är utvecklat av kvinnor, för kvinnor så att du ska kunna pumpa när du vill, var du vill.

4moms, mamaRoo Sleep

mamaRoo sleep från 4moms har naturliga rörelser som är rogivande och lugnande för bebisen. Allt styrs via appen via Bluetooth i smartphonen. Välj mellan 5 olika rörelsemönster som alla är baserade på hur föräldrar rör sig när de bär och vaggar sitt barn och 4 olika ”white noise” melodier för extra effekt (regn, havsljud, fläkt och shhh). I appen finns även en timer för att etablera en bra nattningsrutin och förbättrad sömn. 4moms mamaRoo sleep är en innovativ babysäng som hjälper föräldrar och deras barn att sova ordentligt, resultatet blir utvilade föräldrar och nöjda bebisar. Vaggan används från nyfödd tills barnet kan resa sig upp på armar eller knän, eller när de når maxvikten på 11 kg. mamaRoo Slepp drivs med medföljande nätverksadapter, inga batterier behövs.

För mer information vänligen kontakta:
Ulrika Magnusson, ordförande juryn Årets Babyprodukt på
ulrika.magnusson@ahlens.se eller på tel. 0703-05 42 50

För bilder kontakta:
Jennifer Rydén Englund, jennifer@lekobaby.se eller på tel. 070-590 76 97

Lek & Babybranschen är branschorganisationen för alla aktörer, tillverkare, grossist, importör eller återförsäljare på den svenska marknaden för leksaker, hobby-, barn- och babyprodukter. Lek & Babybranschen arbetar för en sund utveckling av branschen, både ur ett ekonomiskt och etiskt perspektiv. Lek & Babybranschen ger ut tidningen Lek & Babyrevyn.