Årets Leksak 2022 är utsedd

Årets Leksak ska skapa fokus på branschen, uppfylla krav och normer på säkerhet och tillverkning, vara av god kvalitet och ha ett högt lekvärde. Den får gärna vara en nyhet eller ha skapat ett nyväckt intresse.

Så sägs det i kriterierna för anmälan och det resulterade i år i att 39 produkter togs in för bedömning. De som skickar in föreslår själva vilken kategori de ska tillhöra, men juryn kan ändra om man anser att det behövs.

Jobbet görs under första halvåret och avslutas med att tre produkter nomineras i varje kategori för att sedan utse en vinnare i varje sådan.

Juryn är stolta över att presentera årets vinnare i Årets Leksak 2022! Vi har fantastiska vinnare i alla klasser och är säkra på att produkterna kommer ligga högt på många barns önskelistor inför julen. Playmobils fina serie Wiltopia har förutom att vinna Årets Leksak i Sverige även vunnit priser i motsvarande tävling i både Nederländerna och Belgien, och är dessutom nominerade i tävlingen i USA.

Det är Lek- och Babybranschen som arrangerar tävlingen och juryn har i år har bestått av Alexandra Synnermark, ordförande, Olle Karlsson, Peter Wallskog, Gro Svendsen, Daniel Holmén och Daniel Åhlund.

Och vinnarna 2022 är:

Årets Leksak

Wiltopia - Animal Care Station, 71007 från Playmobil

Ett helt nytt koncept, tillverkat av hållbara material och med stort lekvärde! Juryn älskar regnskogstemat som ökar kunskapen och medvetenheten om djur och växter i Amazonas. Animal Care Station innehåller en mängd olika tillbehör och kommer inspirera barn i spridda åldrar till många timmars lek. Att ta hand om vår planet är viktigt och detta fina lekset uppmuntrar till ett grönare tankesätt samt bidrar till att utveckla empati och kunskap om djur.

Övriga nominerade: Rescue Hybrids, Fire Tanker, Simba Toys Nordic och Purrfect Dollhouse, Maki

Årets Innovativa Leksak

Adaptive Costumes Bumblebee Adaptive Wheelchair Cover från Jakks Pacific

En inspirerande maskeradkostym som står för inkluderande! Juryn älskar att denna produkt öppnar upp nya sätt att inkludera fler barn inom kategorin maskerad och utklädnad. Att leka är ett viktigt sätt för barn att lära sig om världen och lära sig att relatera till andra. Denna fina maskeradkostym gör att fler barn kan vara med och leka och känna sig delaktiga på lika villkor. En sann innovation.

Övriga nominerade: Mama Surprise, Proxy och Moji, Liniex Aps

Årets Småbarnsleksak

Fisher-Price 2-sided Steady Speed Walker från Mattel

En mångsidig lära-gå-bil med aktiviteter och mycket att upptäcka från alla håll. Juryn gillar att hjulen går att bromsa, den interaktiva instrumentbrädan och att den dessutom är utrustad med Fisher Price Smart Stages Technology vilket gör att den växer med barnet. Detta är en rolig och lärorik leksak som barnet kan ha glädje av från 6 månader upp till 3-årsåldern.

Övriga nominerade: The Clubhouse Playset, Proxy och Mind Lil Minds, Breathing Meditation Buddy, Tildas Group

Årets Förskolebarnsleksak

Hideaway Pets Brandhund från Martinex

En mjuk och gosig dalmatiner som gömmer ett lektält i sig. Juryn gillar kombinationen av mjukisdjur och pop-up tält. Här finns alla möjligheter från att leka brandstation med sin brandhund, till att krypa in i lektältet och bara ta en mysstund med sitt gosedjur. En innovativ kombination med högt lekvärde.

Årets Skolbarnsleksak

Xtreme Bots Charlie the Astronaut från Amo Toys

Vem vill inte lära sig mer om rymden? Juryn gillar denna coola robot som på ett spännande sätt lär ut fakta om rymden. Charlie kan programmeras att utföra olika rörelser men kan även lära ut spännande fakta om vårt solsystem, teleskop och satelliter samt universums hemligheter med kometer, främmande galaxer och svarta hål. När man känner sig fullärd kan man testa vad man kan i 2 olika spel.

Övriga nominerade: Porsche Taycan Turbo S, Proxy och Dissect It Salamander, Martinex

Årets Arts & Craft

Blingle Bands Deluxe Starter Studio från Liniex

Ett inspirerande set för att göra egna armband. Juryn gillar hur lätt det är att skapa armband av glänsande pärlor. Detta är årets smyckestrend där man kan göra snygga armband till sig själv och till sina vänner.

Övriga nominerade: Spirograph Animator, Martinex och Puzzle By Number Space, Plus-Plus

Årets Eko/Miljö

BeKind Dolls Brianna, Animals are my Friends från Simba Toys Nordic

En docka med miljötänk i alla led. Juryn gillar att dockan och alla tillbehör är gjord i miljövänliga material. Hela serien för fram budskapet om positivitet, miljömedvetenhet och empati. Brianna uppmuntrar även till kreativitet, och man kan designa hennes väska med de medföljande tygen eller använda eget tyg man har hemma.

Övriga nominerade: Blue Marine toys Hinkset, Dantoy och Laddningstation, Viking Toys AB

Årets Pulshöjare

Gigabots figure Hyrobot (energy core) från Proxy

Montera ihop din robotfigur. Juryn gillar att alla delar används och att Hyrobot blir hela 33 cm. Bygg ihop din actionfigur och ge dig ut på coola äventyr med din nya vän, det är bara fantasin som sätter gränserna för vad som ska hända.

Övriga nominerade: Cats VS Pickles, Martinex och Rock N Rollerskate – Rainbow Riley, Jakks Pacific

För mer information:

Kontakt för Juryn:
Alexandra Synnermark, 070-254 78 00, alexandra.synnermark@varsego.se

För bilder och logotyper:
Lek- och Babybranschen, Jennifer Rydén, 070-590 76 97, jennifer@lekobaby.se

Lek- och Babybranschen är branschorganisationen för alla aktörer, tillverkare, grossist, importör eller återförsäljare på den svenska marknaden för leksaker, hobby-, barn- och babyprodukter. Lek- och Babybranschen arbetar för en sund utveckling av branschen, både ur ett ekonomiskt och etiskt perspektiv. Lek- och Babybranschen ger ut branschtidningen Lek & Babyrevyn.

Vänersborgsvägen 5
746 34 Bålsta